بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Tillåtna och otillåtna amuletter

Fråga: 'Abdullāh bin Mas'ūd har sagt: ”Jag hörde Allāhs sändebud säga: 'Sannerligen är besvärjelser, amuletter och tiwalah shirk.'” [Abū Dawūd 3883, Ahmad 1:381 och al-Hakim 4:418] Jabir har sagt:

”Jag hade en farbror som brukade behandla folk med besvärjelser efter skorpionstick. När profeten förbjöd besvärjelser gick han till honom och frågade: 'Allāhs sändebud, du har förbjudet besvärjelser och jag behandlar dem som har stuckits av skorpioner med besvärjelser.' Han svarade: 'Den som kan hjälpa sin broder, låt denne göra så.'” [Muslim 2199]

Hur kan vi få ihop den hadīth som förbjuder med den som tillåter? Vilket är utlåtandet om att den som har stuckits bär Koran-amuletter?

Svar: De besvärjelser som är förbjudna är de som innehåller: shirk, åkallan av andra än Allāh eller meningslösa ord. Besvärjelser som är fria ifrån detta är tillåtna och det är ett av de förnämsta medlen för läkande.

Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:

”Det finns inget skadligt i besvärjelser så länge de inte innehåller shirk.” [Muslim 2200]

”Den som kan hjälpa sin broder, låt denne göra så.” [Muslim 2200]

”Inga besvärjelser för något annat än det 'onda ögat' eller giftiga stick.” [al-Bukhārī 5705, Muslim 220]

Detta betyder att de effektivaste och nyttigaste besvärjelserna är de som används i dessa båda fall. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – behandlades själv med besvärjelser och han behandlade andra med det.

Barn och patienter får inte bära amuletter. Sådant kallas för ”grannlåt”. Den giltigaste åsikten är att de är en sorts shirk och att de är otillåtna.

Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:

”Må Allāh inte hjälpa Den som bär en amulett. Låt Allāh inte skydda Den som bär ett skal.” [Ahmad 4:154 och Abū Ya'la 1759]. 

”Sannerligen är besvärjelser, amuletter och tiwalah shirk.” [Abū Dawūd 3883, Ahmad 1:381 och al-Hakim 4:418]

De lärde har olika åsikter om det är tillåtet att bära Koran-amuletter. Det korrekta utlåtandet är att det inte är tillåtet. Detta av två anledningar:

  1. Det generella förbudet mot att bära amuletter, oberoende av om de innehåller Koran-verser eller ej. Detta enligt profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – traditioner.
  2. Inget utrymme skall lämnas för att använda shirk-formler. Om Koran-amuletter var tillåtna, då skulle de kunna blandas ihop med andra amuletter. Detta kommer att hålla dörren till shirk öppen och alla typer av amuletter skulle bäras baserat på det. Det är känt att stänga dörrar till sådant som leder till shirk och onda handlingar är ett av de högsta rättsliga målen.

Det är Allāh som ger framgång.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullah Ibn Bāz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 42 s. ISBN saknas
  • :