بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Om man blir icke-troende genom att bära amuletter

Fråga: Blir man icke-troende om man bär en amulett med korantext eller något annat?

Svar: Det finns två sorters amuletter: De som innehåller Koranen och de som innehåller något annat än Koranen.

Den första sorten är tillåten att bära. Detta ansåg Ibn Mas'ūd och Ibn ‘Abbās , och det verkar även vara vad Huthayfah, 'Uqbah bin 'Amr och Ibn 'Ukaym ansåg. Det anser även ett antal tabi´in, bland dem finns Ibn Mas'ūds följeslagarna. Ahmad hade denna åsikt och att de flesta av dem som följde honom delade den. De senare generationerna av dem är fasta vid den. Denna åsikt baseras på vad bland andra imam Ahmad och Abū Dawūd har återberättat om att Ibn Mas'ūd har sagt att han hörde profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säga: ”Sannerligen är besvärjelser, amuletter och tiwalah shirk.” [Abū Dawūd 3883, Ahmad 1:381 och Ibn Mājah 3530]

Shaykh 'Abdur-Rahmān bin Hasan ash-Shaykh har sagt: ”Jag säger att detta är riktigt med anledning av tre saker som visar på det:

  1. Det generella beviset utan några begränsande texter.
  2. Att sådant som innehåller annat inte bärs.
  3. När man bär dessa ting råder det ingen tvekan om att de kommer att bäras när man använder badrummet och tvättar sina intima kroppsdelar, etcetera.”

Den andra åsikten är att de är tillåtna. Detta anser 'Abdullāh bin 'Amr bin al-'As, och det är uppenbart från vad ‘Ā’ishāh - må Allāh vara nöjd med henne - har rapporterat. Det anser även Abū Ja'far al-Baqir och Ahmad, enligt en återberättelse från honom. När det gäller hadithen: ”Sannerligen är besvärjelser, amuletter och tiwalah shirk”, [Abū Dawūd 3883, Ahmad 1:381 och Ibn Mājah 3530] anser de att den endast avser de typer som innehåller shirk.


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Dā’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 44 s. ISBN saknas
  • :