Tillåtna och otillåtna amuletter Fråga: 'Abdullāh bin Mas'ūd har sagt: ”Jag hörde Allāhs sändebud säga: 'Sannerligen är besvärjelser, amuletter och tiwalah shirk.'” [Abū Dawūd 3883, Ahmad 1:381 och al-Hakim 4:418] Jabir har sagt:
Hur kan vi få ihop den hadīth som förbjuder med den som tillåter? Vilket är utlåtandet om att den som har stuckits bär Koran-amuletter? Svar: De besvärjelser som är förbjudna är de som innehåller: shirk, åkallan av andra än Allāh eller meningslösa ord. Besvärjelser som är fria ifrån detta är tillåtna och det är ett av de förnämsta medlen för läkande. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:
Detta betyder att de effektivaste och nyttigaste besvärjelserna är de som används i dessa båda fall. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – behandlades själv med besvärjelser och han behandlade andra med det. Barn och patienter får inte bära amuletter. Sådant kallas för ”grannlåt”. Den giltigaste åsikten är att de är en sorts shirk och att de är otillåtna. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:
De lärde har olika åsikter om det är tillåtet att bära Koran-amuletter. Det korrekta utlåtandet är att det inte är tillåtet. Detta av två anledningar:
Det är Allāh som ger framgång. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|