بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Recitation av al-Fātihah vid gravar

Fråga: Är det tillåtet att recitera al-Fātihah, eller något annat stycke i Koranen, för den avlidne när man besöker dennes grav? Kommer detta att göra denne någon nytta?

Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – brukade besöka gravar och be för de döda med en åkallan som han lärde följeslagarna. En sådan åkallan kan vara:

as-Salamu Alaikum, människor vid denna plats, troende och Muslimer, och vi kommer – om Allāh vill – att följa er. Vi ber Allāh om säkerhet för oss själva och för er.” [Muslim 975]

Det har aldrig rapporterats att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – reciterade något från Koranen, även om han brukade besöka deras gravar. Hade detta varit tillåtet, då hade han gjort det och instruerat följeslagarna att göra det. […]

Då han inte gjorde det, när det fanns en anledning för honom att göra det, då är det ett bevis för att detta inte är tillåtet. Han följeslagare – må Allāh vara nöjd med dem – insåg det och följde hans sätt. De var nöjda med att åkalla för de döda när de besökte deras gravar. Det har aldrig rapporterats att de reciterade suror från Koranen för de döda. Därför är det en innovation att [i detta fall] recitera Koranen.

Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: 

”Den som för in något i vår fråga [islam] som inte tillhör den, det skall avvisas.” [al-Bukhārī 2697 och Muslim 1718]


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Dā’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 61 s. ISBN saknas