بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Allāhs namn och egenskaper – hur ahlus sunnah wal-jamā’at ser på dem

Fråga: Hur ser ahlus-sunnah wal-jamā’at på Allāhs namn och egenskaper? Vad är skillnaden mellan ett namn och en egenskap? Fordrar bekräftelsen av ett namn bekräftelsen av en egenskap? Fordrar bekräftelsen av en egenskap bekräftelsen av ett namn?

Svar: Ahlus-sunnah wal-jamā’ats trosprinciper i fråga om Allāhs namn och egenskaper är att bekräfta namnen och egenskaperna på så vis som Allāh har bekräftat dem för sig Själv. Detta utan att förvrida, förneka, försöka förklara hur [ifrågasätta dem] eller jämföra [med egenskaper i skapelsen].

Skillnaden mellan ett namn och en egenskap är att namnet är något som Allāh har namngivit sig Själv med och en egenskap är något som Allāh har beskrivit sig Själv med. Mellan dem finns en tydlig skillnad.

Ett namn anses vara en benämning genom vilken Allāh den Allsmäktige är känd, och [i namnet] underförstås en egenskap.

Bekräftelsen av ett namn medför bekräftelsen av en egenskap. Ett exempel på detta är: ”Allāh är ständigt förlåtande [Ghafūr], barmhärtig [rahīm].” Namnet ”Ghafūr” fordrar en bekräftelse av egenskapen förlåtelse och namnet ”Rahīm” fordrar en bekräftelse av egenskapen nåd.

Men bekräftelsen av en egenskap nödvändiggör inte bekräftelsen av ett namn. Egenskapen al-kalam [tal] nödvändiggör inte att vi bekräftar namnet al-Mutakallim [Talaren] för Allāh.

Med detta som grund är egenskaperna större till antalet. Varje namn nödvändiggör ju en egenskap men varje egenskap nödvändiggör inte ett namn.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 111 s. ISBN 9960-892-66-2