بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Lā ilāha illAllāh och hur alla former av tawhīd inkluderas däri

Fråga: På vilket sätt täcker vittnesmålet Lā ilāha illAllāh alla former av tawhīd?

Svar: Det inkluderar alla former av tawhīd, antingen underförstått eller som ett öppet krav. När någon säger: ”Jag vittnar om att ingen är värdig att dyrkas utom Allāh” slår det ju en direkt att det som avses är att man bekräftar Allāhs ensamrätt att dyrkas. Tawhīd al-uluhiyyah kallas detta för och här underförstås [även] tawhīd ar-rububiyyah. Detta beror på att den som enbart dyrkar Allāh inte skulle göra det om denne inte bekräftar Hans enhet i frågan om herrskap. På samma sätt underförstås här tawhīd as-asmā’ was-sifāt’. Man dyrkar ju inte någon utom Den som man vet har rätten att dyrkas på grund av de namn och egenskaper som tillhör Honom [objektet som dyrkas]. Abraham sade till sin fader:

”Fader! Varför tillber du [stenar] som varken kan höra eller se och som är dig till ingen nytta?” [Koranen 19:42]

Bekräftar man Allāhs ensamrätt att dyrkas underförstås även tawhīd ar-rububiyyah och tawhīd as-asmā’ was-sifāt’.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 78 s. ISBN 9960-892-66-2

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8