بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Söka profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – hjälp och åkalla honom, och hans liv i graven

Fråga: Är profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – vid liv i sin grav, levandes ett kroppsligt liv eller det på gränsen mellan detta livet och det Nästkommande fritt från plikter och funktioner i detta livet? […]

Svar: Vår profet Muhammad – må Allāhs frid och välsignelser vara över honom – lever på gränsen mellan detta livet och det nästkommande. Han njuter han av med anledning av vad han har åstadkommit i detta livet. Hans själ är dock inte tillsammans med kroppen på ett sådant sätt att han lever ett liv som det före hans bortgång, och inte heller lever den på ett sätt som är likt det Nästkommande. Istället lever den på gränsen mellan detta livet och det Nästkommande. Därmed vet vi att han gick bort precis som de andra profeterna gjorde och andra människor som gått bort före honom. Allāh den Upphöjde säger:

”Vi har inte skänkt evigt liv åt någon människa före dig [Muhammad]; om du måste dö, skulle de då få leva för evigt?” [Koranen 21:34]

”Allt på jorden skall förgå; men din Herre förblir i evighet i Sitt majestät och Sin härlighet.” [Koranen 55:26-27]

”Du skall dö [Muhammad], och de skall dö.” [Koranen 39:30]

Allt detta och många andra bevis visar på att profeten är död – må Allāhs frid och välsignelser vara över honom. Därutöver så tvättade hans följeslagare honom, de bad begravningsbönen och de begravde honom. Hade han varit vid liv precis som oss hade de inte begravt honom på så vis som andra människor begravs. Hans dotter, Fatimah, begärde en del av hans arv då hon var säker på att han hade gått bort, precis som följeslagarna var säkra. Abu Bakr sade dock till henne att inget ärvs från profeterna. Följeslagarna vara även helt eniga om att välja Abu Bakr som kalif efter honom. Hade profeten – må Allāhs frid och välsignelser vara över honom – varit vid liv hade de inte valt en kalif efter honom. Detta betyder att de var helt eniga om att han hade gått bort.

Många prövningar inträffade både före och under ’Uthmans och ’Alis styren, men likväl gick de inte till hans grav för att be om råd eller söka en lösning. Hade han varit vid liv precis som före hans bortgång hade de definitivt konsulterat honom för de var definitivt i behov av någon som skulle kunna leda dem ur dessa lidanden.


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 103 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8