بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

ar-Rafth, al-Fusuq och al-Jidal under vallfärden

Fråga: Allāh den Upphöjde säger:

”Vallfärden [skall fullgöras under] de kända månaderna. Den som då beger sig i väg skall så länge vallfärden varar avhålla sig från intim samvaro med kvinnor, grovt tal samt trätor och tvister. Gud vet det goda ni gör.” [Koranen 2:197]

Ädle shaykh, vilken är innebörden av orden ar-rafth, al-fusuq och al-jidal som är förbjudna? Blir vallfärden ogiltig om man grälar eller sysselsätter sig med vardagligheter?

De lärde har beskrivit termen ar-tafth som ”intim samvaro” och det som leder till det. Termen al-fusuq har de beskrivit med innebörden ”olydnad” [synder]. al-jidal har de beskrivit som ”argumentera och bråka utan någon nytta”. Det kan även vara diskussioner om sådant som Allāh har förklarat för tjänarna och som det då inte finns något behov av att argumentera kring. Den argumentation som har förbjudits inkluderar all argumentation som irriterar eller stör pilgrimer. Att argumentera på ett fint sätt för att klargöra sanningen eller ogiltigförklara falskhet, det är föreskrivet och det inkluderas inte i den sorts argumentering som är förbjuden.

Ingen av dessa tre handlingar gör vallfärden ogiltig, utom om det gäller intim samvaro som inträffar före det första stadiet innan ihrām träds ur. Detta minskar dock dennes vallfärd och dess belöningar på samma sätt som de minskar tron och försvagar den.

Under vallfärden och ‘umrah måste pilgrimen därför i lydnad av Allāh och i vilja att göra en perfekt vallfärd samt ‘umrah undvika detta.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullah Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 39 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8