Svar: Du skall veta, kära frågeställare, att anledningen bakom den islamiska lagens utlåtande för varje troende är på grund av att Allāh och Hans sändebud har sagt det. Allāh den Allsmäktige säger: ”Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Gud och Hans Sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem.” [Koranen 33:36]
Om någon då frågar om anledningen för ett visst utlåtande, ger vi enbart visdomen från Skriften och profetens sunnah. Vi säger då att anledningen är att Allāh den Allsmäktige och Hans sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt så och denna anledning är tillräcklig för varje troende.
När 'Ā’ishāh tillfrågades om varför en kvinna med månadsblödning tar igen fastan men inte bönen, sade hon: ”När vi led av den beordrades vi att ta igen fastan men vi var inte beordrade att ta igen bönen.”
Detta beror på att en text från Allāhs skrift och från Hans sändebuds sunnah är ett tillräckligt bevis för varje troende. Men det finns inget dåligt i att en person försöker att ta reda på visdomen bakom Allāhs domar då det kommer att öka hans lugn och respekt för den islamiska lagen när domarna sammankopplas med deras anledningar. Och när man känner till anledningarna för domen i en bekräftad text blir det möjligt att göra en analogi till en annan fråga som det inte finns någon text för.
Dessa tre fördelar kommer då från att känna till visdomen bakom den islamiska lagen.
Efter att ha nämnt detta säger vi som svar till vår broders fråga att de har bekräftats att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – förbjöd män, men inte kvinnor, att bära guld och anledningen till det är att ett av de mest förnämsta sätt att pryda sig i denna världen är guld. Det är då en form av prydnad och juvel och mannen som är fullständig i sin maskulinitet har inget behov av att fullända sig själv med prydnader av guld och han behöver inte göra sig vacker till den nivån i syfte att uppnå vad han vill när det gäller kärlek. Kvinnan har dock behov av att göra sig vacker med denna form av förnäma prydnad för det leder till goda relationer mellan henne och mannen. Detta är anledningen till varför män men inte kvinnor är tillåtna att pryda sig själva med guld. Allāh den Allsmäktige säger om dem: ”[Och han klagar:] ’Ännu en av dem som växer upp omgiven av bjäfs och grannlåt och som har svårt att reda sig i en diskussion.’” [Koranen 43:18]
Därmed är den islamiska lagens visdom bakom förbudet att bära guld för män klar.
Jag skulle vilja ta detta tillfälle i akt att varna de män som har blivit lurade till att bära guld. De har inte lytt Allāh och Hans sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –, de har utifrån okunskap blivit feminina och de har prytt sig själv med glödande kol från Elden, vilket är något som profeten – må Allāhs frid och välsignelser vara över honom – har talat om.
Dem måste ångra sig inför Allāh den Allsmäktige och om de önskar pryda sig själva med silver inom den islamiska lagens gränser finns det inget skadligt i det. De kan även bära ringar av andra material som inte leder till extravagans eller frestelser.
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Åminnelse, åkallan, ånger...
- Kropp & klädnad
- Visdomen bakom att män inte får bära guld
Visdomen bakom att män inte får bära guld
Fråga: Vilken är anledningen till att män inte får bära guld? Vi känner till att islam enbart förbjuder vad som är skadligt för muslimer. Vilken är då faran i att bära en guldring?Svar: Du skall veta, kära frågeställare, att anledningen bakom den islamiska lagens utlåtande för varje troende är på grund av att Allāh och Hans sändebud har sagt det. Allāh den Allsmäktige säger: ”Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Gud och Hans Sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem.” [Koranen 33:36]
Om någon då frågar om anledningen för ett visst utlåtande, ger vi enbart visdomen från Skriften och profetens sunnah. Vi säger då att anledningen är att Allāh den Allsmäktige och Hans sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt så och denna anledning är tillräcklig för varje troende.
När 'Ā’ishāh tillfrågades om varför en kvinna med månadsblödning tar igen fastan men inte bönen, sade hon: ”När vi led av den beordrades vi att ta igen fastan men vi var inte beordrade att ta igen bönen.”
Detta beror på att en text från Allāhs skrift och från Hans sändebuds sunnah är ett tillräckligt bevis för varje troende. Men det finns inget dåligt i att en person försöker att ta reda på visdomen bakom Allāhs domar då det kommer att öka hans lugn och respekt för den islamiska lagen när domarna sammankopplas med deras anledningar. Och när man känner till anledningarna för domen i en bekräftad text blir det möjligt att göra en analogi till en annan fråga som det inte finns någon text för.
Dessa tre fördelar kommer då från att känna till visdomen bakom den islamiska lagen.
Efter att ha nämnt detta säger vi som svar till vår broders fråga att de har bekräftats att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – förbjöd män, men inte kvinnor, att bära guld och anledningen till det är att ett av de mest förnämsta sätt att pryda sig i denna världen är guld. Det är då en form av prydnad och juvel och mannen som är fullständig i sin maskulinitet har inget behov av att fullända sig själv med prydnader av guld och han behöver inte göra sig vacker till den nivån i syfte att uppnå vad han vill när det gäller kärlek. Kvinnan har dock behov av att göra sig vacker med denna form av förnäma prydnad för det leder till goda relationer mellan henne och mannen. Detta är anledningen till varför män men inte kvinnor är tillåtna att pryda sig själva med guld. Allāh den Allsmäktige säger om dem: ”[Och han klagar:] ’Ännu en av dem som växer upp omgiven av bjäfs och grannlåt och som har svårt att reda sig i en diskussion.’” [Koranen 43:18]
Därmed är den islamiska lagens visdom bakom förbudet att bära guld för män klar.
Jag skulle vilja ta detta tillfälle i akt att varna de män som har blivit lurade till att bära guld. De har inte lytt Allāh och Hans sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –, de har utifrån okunskap blivit feminina och de har prytt sig själv med glödande kol från Elden, vilket är något som profeten – må Allāhs frid och välsignelser vara över honom – har talat om.
Dem måste ångra sig inför Allāh den Allsmäktige och om de önskar pryda sig själva med silver inom den islamiska lagens gränser finns det inget skadligt i det. De kan även bära ringar av andra material som inte leder till extravagans eller frestelser.
Läs mer:
Författare:
Muhammad bin Sālih al-'UthaymīnKälla:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. ISBN saknas