بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Bön (Salāh)
- Fredagsbönen
- Det första böneutropet under fredagsbönen är inte en innovation
Det första böneutropet under fredagsbönen är inte en innovation
Fråga: Är det första böneutropet under fredagsbönen en innovation?
Svar: Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Ni måste följa min sunnah och sunnah hos de rättfärdiga kaliferna som kommer efter mig.” [Ahmad 4:126 och 127]
Under profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –, Abū Bakrs och 'Umars tid brukade böneutropet vid fredagsbönen göras när imamen satt i talarstolen.
Under ‘Uthmāns kalifat, när människorna hade blivit långt fler, då beordrade han att ett andra böneutrop skulle ropas ut vid fredagsbönen. Detta är inte en innovation. Vi har ju beordrats att följa de korrekt vägledda kalifernas sunnah. Grunden för detta har al-Bukhārī, an-Nasā’i, at-Tirmithi, Ibn Mājah och Abū Dawūd [och orden är hans] återgivit från Ibn Shiba:
”as-Sa'ib bin Yazid informerade mig om att först brukade böneutropet ske när imamen satte sig i talarstolen under fredagen under profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och Abū Bakrs tid. När sedan människor blev fler under ‘Uthmāns tid beordrade ‘Uthmān att ett tredje böneutrop skulle ropas ut under fredagen och det ropades ut vid az-Zawra' [En plats vid marknaden i Medina] och frågan fortsätter så.” [al-Bukhārī 912, 913, 915, 916]
al-Qastalani berättar om denna hadīth i sin förklaring till Sahīh al-Bukhārī, att böneutropet som ‘Uthmān – må Allāh vara nöjd med honom – lade till skedde innan bönen skulle börja och att detta kallades för det tredje böneutropet baserat på att det skedde som tillägg till det böneutrop som gjordes mellan imamens ankomst och iqāmah för bönen. Iqāmah kallas likaså för böneutrop då båda är till för att annonsera bönen. Detta böneutrop som infördes när antalet muslimer ökade lade ‘Uthmān till som ett resultat av hans ijtihād. De övriga följeslagarna godkände detta genom deras tystnad och avsaknad av kritik. Genom deras tystnad rådde det därmed konsensus.
Och genom Allāh uppnås framgång.
Läs mer:
Författare:
al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)Källa:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 450 s. ISBN saknas