بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Bön (Salāh)
- Böneutrop
- as-Salatu khairun minan-nawm – om det bör sägas i det första eller andra böneutropet
as-Salatu khairun minan-nawm – om det bör sägas i det första eller andra böneutropet
Fråga: Bör man säga as-salatu khairun minan-nawm [bön är bättre än sömn] i det första eller andra böneutropet?
Svar: Man bör säga as-salatu khairun minan-nawm [bön är bättre än sömn] i det första böneutropet, vilket har rapporterats i en hadīth: ”Om du ropar ut det första böneutropet för gryningsbönen, säg: 'as-salatu khairun minan-nawm.'” [Imam Ahmad 3:408] Det är då i den första och inte i den andra.
Det bör kännas till att det första böneutropet som avses i hadithen är det böneutrop som ropas ut efter bönetidens början och det andra böneutropet är iqāmah. Detta beror på att även iqāmah kallas för böneutrop. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Mellan två böneutrop finns det en bön.” [al-Bukhārī] Vad som avses med två böneutrop här är athan och iqāmah.
I Sahīh al-Bukhārī återges att de troendes ledare, ‘Uthmān bin 'Affan, lagt till ett tredje böneutrop vid fredagsbönen.
Det första böneutropet i vilket Bilal beordrades att säga as-salatu khairun minan-nawm var böneutropet för gryningsbönen. Folket kallar böneutropet under den sista delen av natten för det första böneutropet för gryningsbönen men det är inte är för gryningsbönen. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har ju sagt: ”Bilal ropar ut böneutropet under natten för att väcka de av er som sover och för att de som står i bön skall kunna återvända.” [al-Bukhārī och Muslim] Syftet med detta är att den som sover skall gå upp och äta sin sahūr och att den som står i bön under natten skall återvända och äta sin sahūr.
Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har även sagt till Mālik bin al-Huwairith: ”Kommer tiden för bön bör en av er ropa ut böneutropet.” [al-Bukhārī och Muslim] Det är välkänt att bönen inte börjar förrän när tiden för gryningsbönen har börjat så det böneutrop som kommer innan gryningsbönen har börjat är inte böneutropet för gryningsbönen.
Vad vissa gör i dag när de säger as-salatu khairun minan-nawm i böneutropet för gryningsbönen, det är inte rätt.
De som har fått för sig att det som avses med det första böneutropet i hadithen är böneutropet innan gryningsbönen, deras åsikt saknar värde.
Läs mer:
Författare:
Muhammad bin Salih al-'UthayminKälla:
Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 406 s. ISBN 9960-892-66-2