بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Tillåten åkallan efter iqāmah

Fråga: Efter fredagsbönen berättade imamen för oss ”att när vi gjort iqāmah bör vi inte läsa någon åkallan som inte har rapporterats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och det finns ingenting i Allāhs skrift eller i profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah. När mu'aththin nämner Allāh i iqāmah, då bör även du nämna Allāh och vara tyst till imamen säger: ’Allāhu akbar’ [tills han börjar bönen].” Nu för tiden har folket struntat i imamens ord. Vi ber om ett snabbt råd för att vi skall bli försäkrade.

Svar: profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah säger att den som hör iqāmah bör säga vad den som gör iqāmah säger. Anledningen är att den är känd som det ”andra böneutropet” och därför bör den besvaras på samma sätt som det första böneutropet.

När den som gör iqāmah säger: ”Hayya 'alas-salah, hayya 'alal-falah” [skynda till bönen, skynda till framgång], då skall den som lyssnar säga: ”La hawla wa la quwwata illa Billāh” [det finns ingen kraft och ingen styrka utom i Allāh]. Och när han [som säger iqāmah] säger: ”Qad qamatis-salah, qad-qamatis-salah” [bönen börjar, bönen börjar] bör den som lyssnar säga samma sak och inte säga: ”aqamahAllāh wa adamah” [Allāh har etablerat den och gjort den evig] då detta grundas på en svag hadīth.

Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Om du hör böneutroparen, säg vad han säger.” [al-Bukhārī 611 och Muslim 383]

Detta gäller både böneutropet och iqāmah. De kallas ju båda för ”böneutrop”. Sedan sänder man böner över profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – när den som läser iqāmah säger: ”Lā ilaha illallāh” [ingen är värd att dyrka utom Allāh], genom att säga: ”Allāhumma Rabba hathihid-da'watit-tammah, was-salatil-qa'imah...” etcetera. [al-Bukhārī 614 och 4719]

Utöver det som vi har nämnt känner vi inte till något autentiskt bevis som påvisar att man bör säga någon åkallan mellan slutet av iqāmah och den första takbīr i bönen.

Genom Allāh uppnås framgång och må frid och välsignelser vara över vår profet Muhammad, hans familj och följeslagare.


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 124 s. ISBN saknas