بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Personer som har tillåtelse att passera mīqāt utan att träda in i ihrām

Fråga: Vem får passera mīqāt utan ihrām och vem får inte? Vad måste den som passerar mīqāt utan ihrām göra?

Svar: I Sahīh återges från Ibn ‘Abbās att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – som mīqāt utsåg Thul-Hulayfah för invånarna i Medina, al-Juhfah för invånarna i ash-Sham, Qarnul-Manazil för invånarna Najd i och Yalamlam för invånarna i Jemen. Därefter sade han: ”De är för dem [som bor där] och dem som passerar förbi utöver de som bor där som avser att utföra vallfärden och ‘umrah.” [al-Bukhārī 1524 och Muslim 1181]

Denna hadīth är ett bevis för att den som passerar denna mawaqit, med avsikt att resa till Mecka för att utföra vallfärden eller ‘umrah, måste träda in i ihrām. Om denne inte har någon önskan eller avsikt, utan endast planerar att bege sig till Mecka för att besöka en släkting eller göra något annat, då är det tillåtet att passera mīqāt [om denne ofta passerar därigenom]. Detta kan vara en trädröjare, brevbärare, chaufför eller någon liknande.

Under alla omständigheter krävs ihrām endast för den som passerar mīqāt med avsikt att resa till Mecka för vallfärden eller ‘umrah. Den som passerar mīqāt utan att träda in i ihrām måste återvända till mīqāt och träda in i ihrām därifrån. Om någon landar med flygplan i Jiddah, då färdas denne med bil till mīqāt för invånarna i Najd och denne går in i ihrām därifrån. Om denne går in i ihrām i Jiddah medan denne avser att utföra vallfärden och ‘umrah, då måste denne slakta ett djur i gottgörelse för att ha passerat mīqāt [utan ihrām].


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdur-Rahman al-Jibrin
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 85 s. ISBN saknas