بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Vallfärd (Hajj)
- al-Mawaqit
- Passera mīqāt utan ihrām
Passera mīqāt utan ihrām
Fråga: Vilket är utlåtandet om den som passerar mīqāt utan att träda in i ihrām, oberoende av om det var för vallfärden, ‘umrah eller något annat syfte?
Svar: Passerar någon mīqāt för vallfärden eller ‘umrah utan att träda in i ihrām, då måste denne återvända och träda in i ihrām för vallfärden och ‘umrah vid mīqāt. Anledningen är att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – beordrade det. Han sade: ”Invånarna i Medina går in i ihrām vid Thul-Hulayfah, invånarna i ash-Sham vid al-Juhfah, invånarna i Najd vid Qarn och invånarna i Jemen vid Yalamlam.” [al-Bukhārī 1525 och Muslim 1182]
I en autentisk hadīth rapporteras att Ibn ‘Abbās har sagt att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – utsåg mīqāt för invånarna i Medina till att vara Thul-Hulayfah, al-Juhfah för invånarna i ash-Sham, Qarn för invånarna i Najd och Yalamlam invånarna i Jemen. Sedan sade han: ”De är för dem [som bor där] och dem som passerar förbi utöver de som bor där som avser att utföra vallfärden och ‘umrah.” [al-Bukhārī 1524 och Muslim 1181]
Om någon då avser att utföra vallfärden eller ‘umrah, då måste denne träda in i ihrām vid den mīqāt som denne passerar förbi. Passerar denne förbi Medina, då träder denne in i ihrām vid Thul-Hulayfah. Om denne kommer från ash-Sham, Egypten eller Marocko så träder denne in i ihrām vid al-Juhfah [vilket nu utgörs av en plats som kallas Rabigh]. Om denne kommer från Jemen, då träder denne in i ihrām vid Yalamlam. Om denne kommer från Najd eller at-Ta'if, då träder denne in i ihrām i Qarn-dalen [som nu kallas as-Sayl och av somliga Wadi Muhrim]. Därmed träder man in i ihrām för vallfärden eller ‘umrah, eller båda tillsammans, vid dessa platser. Det är bättre om det är under vallfärdsmånaden som man går in i ihrām för ‘umrah och sedan gör tawāf och sa’ī för dem. Sedan klipper man sitt hår och träder ur sin ihrām. När det sedan är dags [den åttonde i dhul-hijjah], då träder man in i ihrām för vallfärden igen. Passerar man förbi mīqāt under någon annan månad än vallfärdsmånaden, som ramadan eller sha'ban, då träder man in i ihrām endast för ‘umrah. Detta är vad som har föreskrivits.
Om man kommer dit av någon annan anledning [som att besöka släktingar eller vänner, eller handla] och man inte har avsikten att utföra vallfärden eller ‘umrah, då krävs det inte, enligt den korrekta åsikten, att man går in i ihrām. Man kan resa in i Mecka utan att träda in i ihrām. Detta är den korrekta åsikten av de båda åsikterna som de lärde har. Det är dock bättre att träda in i ihrām för ‘umrah och dra fördel av den möjligheten.
Läs mer:
Författare:
Ibn 'Abdullāh Ibn BazKälla:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 83 s. ISBN saknas