بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Recitera Koranen över gravarna och åkalla för den avlidne

Fråga: Vilket är utlåtandet om att recitera Koranen över gravarna och åkalla jämte graven för den avlidne?

Svar: Att recitera Koranen över gravarna är en innovation som inte har rapporterats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – eller hans följeslagare. Därför är det inte eftersträvansvärt att någon befattar sig med denna innovation. I en återberättelse säger profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser: ”Det värsta inom religiösa frågor är nya innovationer och varje innovation är villfarelse.” [Muslim 867] Muslimer måste följa salafs exempel och de som trofast följde dem för att de skall följa godhet och vägledning. Detta är enligt en återberättelse från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – i vilken han säger: ”Det bästa talet är Allāhs skrift och den bästa vägledning är Muhammads.” [Muslim 867]

Det finns ingen invänan mot att åkalla för den avlidne vid gravens sida. Man kan stå vid graven och åkalla för denne med någon åkallan som man känner till, som genom att säga: ”Allāhummaghfir lahu, Allāhummarhamhu, allāhumma ad-khilhul-jannata, allāhummafsah lahu fī qabrihi.” Det finns även andra åkallan som går bra.

Men om någon åkallar för egen räkning vid gravens sida, om denne gör så avsiktligen, då är det en sorts innovation. Man får inte välja någon plats för åkallan om det inte finns bevis som har rapporterats för det. Har inga bevis rapporterats för det och det inte har nämnts i profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah, då är det en innovation var det än inträffar.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 2. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 583 s. ISBN 9960-892-66-2