بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Bön (Salāh)
- Begravningsbön
- Beskrivning av begravningsbönen
Beskrivning av begravningsbönen
Fråga: Vilket är det rätta sättet att be begravningsbönen på?
Svar: Man placerar den avlidne framför imamen. Han bör stå vid den avlidnes huvud. Detta oberoende av om den avlidne är gammal eller ung.
Imamen gör den första takbīr och reciterar sedan sura al-Fātihah. Om han reciterar en annan kort sura tillsammans med den finns det ingen invändan mot det. Vissa lärde anser att det är en del av profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah att göra så.
Sedan gör han den andra takbīr och sänder böner över profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – genom att säga:
”Allāhumma salli 'ala Muhammadin wa 'ala āli Muhammadin kama sallayta 'ala Ibrahīm wa 'ala āli Ibrahīma innaka hamīdun majīd; Allāhumma barik 'ala Muhammadin wa 'ala āli Muhammadin kama barakta 'ala ibrahīm wa 'ala āli ibrahīma innaka hamīdun majīd.”
[Gud! Välsigna Muhammad, och välsigna Muhammads familj, såsom Du välsignade Abraham och Abrahams familj, Du är i sanning Lovprisad, fylld av lysande Härlighet. Gud! Ge Din Nåd till Muhammad, och ge Din Nåd till Muhammads familj, såsom Du gav Din Nåd till Abraham och Abrahams familj, Du är i sanning Lovprisad, fylld av lysande Härlighet]
Därefter gör man den tredje takbīr och åkallar med de ord som har rapporterats från profeten:
”Allāhummaghfir lihayyina wa mayyitina, wa shahidina wa gha'ibina, wa saghhīrina wa kabīrina, wa thakarina wa unthana. Allāhumma man ahyaitahu minna fa'ahyihi 'alal-islām, wa man tawāffaitahu minna fatawāffahu 'alal-īman. Allāhummaghfir lahu, warhamhu, wa 'afihi, wa'fu 'anhu, wa akrim nuzulahu, wa wassi' mudkhalahi, waghsilhu bil-ma'i wath-thalji wal-baradi, wa naqqihi minal-khataya kama yunaq-qath-thawbul-abyadhu minad-danas. Allāhumma la tahrimna ajrahu, wa la tudhillana ba'dahu, waghfir lana wa lahu.” [Muslim]
Det går även bra att välja något annat som har rapporterats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser.
Sedan gör man den fjärde takbīr. Vissa lärde har sagt att man efter den bör säga: ”Rabbana atina fid-dunya hasanatan wa fil-akhirati hasanatan wa qina 'athaban-nar.”
Gör man en femte takbīr finns det ingen invändan mot den då det har bekräftats från profeten. Det är bra om man gör den ibland, det vill säga den femte takbīr då det har bekräftats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – att han gjorde den. [Muslim 2:659]
Det är eftersträvansvärt att göra det som har bekräftats från honom [profeten] på det sätt som det har rapporterats. Så då och då bör man göra detta, även om profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – oftast gjorde fyra takbīr och sedan en taslīm åt höger.
Om den avlidne är en kvinna står imamen vid mitten av hennes kropp och ber över henne på samma sätt som över en man.
Om ett antal begravningsböner äger rum är det bra om de är organiserade så att de som är närmst imamen är de vuxna männen och sedan de unga pojkarna, de vuxna kvinnorna och de unga flickorna. Var mans huvud placeras vid kvinnas mitt för att imamen skall stå vid den plats som är föreskriven.
Här finns det en viktig poäng och den är att många tror att det är att föredra om den som förde dit den avlidne står med imamen. Somliga tror att det är nödvändigt att en eller flera står med imamen. Detta är dock ett misstag därför att sunnah för imamen är att han är ensam. Om de som för med sig den avlidne inte finner en plats i raderna bör de forma en egen rad mellan imamen och den första raden.
Läs mer:
Författare:
Muhammad bin Salih al-'UthayminKälla:
Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 2. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. x s. ISBN 9960-892-66-2