Beskrivning av begravningsbönen Fråga: Vilket är det rätta sättet att be begravningsbönen på? Svar: Man placerar den avlidne framför imamen. Han bör stå vid den avlidnes huvud. Detta oberoende av om den avlidne är gammal eller ung. Imamen gör den första takbīr och reciterar sedan sura al-Fātihah. Om han reciterar en annan kort sura tillsammans med den finns det ingen invändan mot det. Vissa lärde anser att det är en del av profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah att göra så. Sedan gör han den andra takbīr och sänder böner över profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – genom att säga:
Därefter gör man den tredje takbīr och åkallar med de ord som har rapporterats från profeten:
Det går även bra att välja något annat som har rapporterats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser. Sedan gör man den fjärde takbīr. Vissa lärde har sagt att man efter den bör säga: ”Rabbana atina fid-dunya hasanatan wa fil-akhirati hasanatan wa qina 'athaban-nar.” Gör man en femte takbīr finns det ingen invändan mot den då det har bekräftats från profeten. Det är bra om man gör den ibland, det vill säga den femte takbīr då det har bekräftats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – att han gjorde den. [Muslim 2:659] Det är eftersträvansvärt att göra det som har bekräftats från honom [profeten] på det sätt som det har rapporterats. Så då och då bör man göra detta, även om profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – oftast gjorde fyra takbīr och sedan en taslīm åt höger. Om den avlidne är en kvinna står imamen vid mitten av hennes kropp och ber över henne på samma sätt som över en man. Om ett antal begravningsböner äger rum är det bra om de är organiserade så att de som är närmst imamen är de vuxna männen och sedan de unga pojkarna, de vuxna kvinnorna och de unga flickorna. Var mans huvud placeras vid kvinnas mitt för att imamen skall stå vid den plats som är föreskriven. Här finns det en viktig poäng och den är att många tror att det är att föredra om den som förde dit den avlidne står med imamen. Somliga tror att det är nödvändigt att en eller flera står med imamen. Detta är dock ett misstag därför att sunnah för imamen är att han är ensam. Om de som för med sig den avlidne inte finner en plats i raderna bör de forma en egen rad mellan imamen och den första raden. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|