بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Utlåtande om ‘eid-bönen

Fråga: Vilket är utlåtandet om ‘eid-bönen?

Svar: Jag anser att ‘eid-bönen är en skyldighet för varje individ [fardh 'ain] och att män inte får utelämna den. I stället behöver de närvara vid den. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har kommenderat detta. Han kommenderade även de unga beslöjade kvinnorna att gå till denna bön. Han kommenderade kvinnorna med månadsblödning att gå till den men att hålla sig borta från böneplatsen. Detta bevisar skyldigheten i den. Åsikten som jag har nämnt är den starkaste och det är den som shaykh ul-Islām ibn Taymiyyah – må Allāh vara honom nådig – har valt.

Den är likvärdig med fredagsbönen, missar man den så tar man inte igen den då det inte finns några bevis för att det är nödvändigt att ta igen den. Man behöver inte be någon bön i stället för den. Missar man fredagsbönen måste middagsbönen bes i stället för den då tiden för den är middagsbönen. Men om man missar ‘eid-bönen tar man inte igen den.

Mitt råd till mina muslimska bröder är att frukta Allāh den Allsmäktige och att be denna bön som består av godhet, åkallan, att människor träffas och att harmoni föds mellan dem. Om folket var inbjudna till en samling som var flärdfull, då skulle du se dem rusa till den. Varför är det så när profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har bjudit in dem till denna bön som ger dem belöningar från Allāh den Härlige, den Upphöjde som är deras rättighet enligt Hans löfte?

När kvinnor lämnar deras hem så får de inte vara i närheten av män och de måste var i en hörna i moskén som är långt bort från männen. De går inte ut vackra med doft av parfym och prydda för att visa deras skönhet.

När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – beordrade kvinnorna att gå ut så frågade de honom därför: ”Allāhs sändebud! Om en av oss inte har en jilbāb?” Han sade då: ”Hennes syster bör täcka henne med sin jilbāb.” [al-Bukhārī 324 och Muslim 890] En jilbāb är ett tygstycke eller något som liknar en 'aba'ah. [En kåpa som kvinnor bär för att täcka deras huvuden och resten av kroppen] Detta bevisar att en kvinna måste gå ut täckt i en jilbāb. Profeten sade ju: ”Hennes syster bör täcka henne med sin jilbāb.”

Imamen som leder bönen vid ‘eid måste även hålla en speciell predikan för kvinnorna när denne håller en predikan för männen, om de inte kan höra männens. Men om de kan höra männens är det tillräckligt.

Det är dock att föredra om imamen avslutar sin predikan med att nämna utlåtanden som enbart gäller kvinnorna och att han förmanar dem och påminner dem [om Allāh] på det sätt som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – brukade göra nära han talade till kvinnorna under ‘eid-bönen. Han vände sig till dem, förmanade och påminde dem om Allāh.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 2. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 560 s. ISBN 9960-892-66-2
  • :