بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

ash-Shafa'ah [medlingen] och dess olika kategorier

Fråga: Vad är ash-Shafa'ah och vilka olika kategorier finns det?

Svar: ash-Shafa'ah har sin rot i ordet ash-shaf' [jämn] och det är motsatsen till al-witr [udda]. al-Witr görs här till ash-shaf' som när man gör en till två, tre till fyra och så vidare. Detta är den lingvistiska innebörden.

Den islamiska innebörden är att man medlar för någon annan för att uppnå något bra eller för att hindra något dåligt. Medlaren är här en förhandlare mellan den som medlingen söks för och den som den söks från. Syfte är att uppnå något bra eller att hindra något ont mellan dem.

Det finns olika former av shafa'ah:

Bekräftad och autentisk medling. [Denna medling] har Allāh den Upphöjde bekräftat i Sin skrift och [likaså] har Hans sändebud bekräftat den. Denna [medling] gäller enbart för dem som praktiserar tawhīd och har en ren tro [ikhlas]. Skälet till detta är att Abū Hurairah sade: ”Allāhs sändebud! Vilka kommer att vara de lyckligaste människorna på grund av din medling?” Han svarade: ”De som från deras hjärtan uppriktigt säger: 'Lā ilāha illAllāh [ingen har rätt att dyrkas utom Allāh].'” [al-Bukhārī 99] Denna medling har tre villkor:

  1. Allāh är nöjd med medlaren,
  2. Allāh är nöjd med den som det medlas för och
  3. Allāh tillåter medlaren att medla.

Dessa villkor har tillsammans nämnts i Allāhs den Upphöjdes ord:

  1. ”Hur talrika änglarna i himlen än är, är deras förböner till ingen nytta, om inte Gud har gett Sitt tillstånd; och Han har gett det till förmån för den Han vill och som funnit nåd inför Honom.” [Koranen 53:26]
  2. ”Vem är den som vågar tala [får för någon] inför Honom utan Hans tillstånd?” [Koranen 2:255] ”Den Dagen skall ingen förbön vara till nytta utom från den som fått den Nåderikes tillstånd och vars ord Han har godkänt.” [Koranen 20:109]
  3. ”Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem, och de kan inte tala till förmån för någon annan än den som Han är nöjd med. Och de bävar inför Hans [majestät].” [Koranen 21:28]

Dessa tre villkor måste uppfyllas för att medlingen skall förverkligas. De lärde delar vidare upp den bekräftade medlingen i två kategorier:

  1. Generell medling. Innebörden av att vara generell är att Allāh den Härlige, den Upphöjde tillåter vissa rättfärdiga tjänare att medla för dem som Han har tillåtet medling. Denna typ av medling gäller profeten, de andra profeterna, de rättfärdiga, martyrena och de rättskaffens. De kommer att medla för syndarna bland Eldens invånare för att de skall tas ut från den.
  2. Specifik medling. Den gäller enbart för profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och det är den stora medlingen på Återuppståndelsens dag när människorna kommer att pinas med en bedrövelse och en rädsla som hon inte kan bära. De kommer då att leta efter någon som kan medla för dem inför Allāh den Allsmäktige och undsätta dem från denna förskräckliga händelse. De [människorna] kommer att gå till Noa, Abraham, Mose och Jesus men ingen av dem kommer att medla förrän de [människorna] kommer till profeten. Han [Profeten] kommer då att resa sig upp och medla inför Allāh den Allsmäktige för att Han skall rädda tjänarna från detta hemska tillstånd. Allāh – den Härlige kommer att godkänna hans åkallan och acceptera hans medling. Detta är en del av den ärofyllda position som Allāh den Upphöjde har lovat honom när Han sagt: ”Och vaka [Muhammad] under någon del av natten i frivillig bön; helt visst skall din Herre vid Uppståndelsens ge dig en plats, där du står höljd av ära.” [Koranen 17:79] En del av medlingen som är unik för profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – är hans medling för Paradisets folk för att de skall få gå in i Paradiset. När de som tillhör Paradiset har passerar as-sirat kommer de att hejdas vid bron mellan Helvetet och Paradiset. Där kommer några att kompenseras mot andra som har handlat felaktigt mot dem. När allt har ställts till rätta kommer de att tillåtas inträde till Paradiset. Portarna öppnas då för dem genom profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – medling.

Ogiltig medling. Detta är en medling som inte kommer att ge någon nytta för dem som söker den. Månggudadyrkarna påstår att deras gudomar kommer att medla för dem på detta sätt inför Allāh den Allsmäktige. Men denna medling kommer inte att vara till nytta för dem. Allāh den Allsmäktige säger ju: ” skall medlarnas förböner inte vara dem till någon nytta.” [Koranen 74:48] Detta beror på att Allāh den Upphöjde inte kommer att acceptera mångguderiet från hedningarna och Han kommer inte att tillåta någon medling för dem. Anledningen är att det inte finns någon medling utom för den som Allāh godtar, och Han accepterar varken otro från Sina tjänare eller älskar fördärv. Den tilltro som månggudadyrkarna sätter till deras gudomar när de säger: ”De är våra talesmän inför Gud.” [Koranen 10:18] är en ogiltig tilltro och den kommer inte att göra dem någon nytta. Faktum är att den inte kommer att ge dem något hos Allāh den Upphöjde utan den kommer enbart att ta dem ännu längre bort från Honom. Orsaken till detta är att hedningarna, som söker medling från deras avgudar, använder otillåtna metoder när de dyrkar dem. Det beror på deras dumhet att de försöker att komma nära Allāh den Upphöjde genom något som enbart ökar avståndet till Honom.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 173 s. ISBN 9960-892-66-2

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8