بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Fasta (Sawm)
- Vem som får bryta fastan
- Bryter av någon anledning fastan men sedan gäller inte den anledningen lägre
Bryter av någon anledning fastan men sedan gäller inte den anledningen lägre
Fråga: Om någon bryter fastan på grund av någon ursäkt och ursäkten sedan inte längre gäller, bör denne då fasta under återstoden av dagen?
Svar: Denne är inte skyldig att fasta. Anledningen är att det, enligt bevis i den islamiska lagen, är tillåtet för en fastande att bryta fastan under denna dag. Den islamiska lagen tillåter också den som är tvingad att, exempelvis, använda en medicin att ta den. Men om den fastande tar medicinen, då bryter denne fastan. Därför gäller inte förbudet denne under dagen då det har blivit tillåtet för denne att bryta fastan. Men denne måste gottgöra sig för den och att vi skulle kräva att denne fastar utan någon nytta, det är laga felaktig. Så länge denne inte har någon nytta av att fasta är det inte dennes skyldighet.
Ett exempel på detta skulle kunna vara en man som ser någon drunkna i vattnet och då säger: Om jag drack skulle jag kunna rädda honom men om jag inte dricker kan jag inte rädda honom. Han dricker då och räddar honom, och han äter och dricker under återstoden av dagen. Denne man är inte förbjuden att äta och att dricka under denna dag då det enligt den islamiska lagen har blivit tillåtet för denne att inte fasta. Därför krävs det inte att han fastar. Om det fanns en sjukling skulle vi därför säga till denne: Ät inte utom om du är hungrig och drick inte utom om du är törstig; med betydelsen: Ät eller drick inte utom om det är nödvändigt. Vi skulle inte säga detta till denne då en sjukling får bryta fastan. Så den som bryter fastan under ramadan, enligt något laga bevis, är inte skyldig att fasta, och vice versa. Den som utan ursäkt bryter fastan måste fasta då det inte är tillåtet för denne att bryta fastan. Denne har under den dagen överträtt förbudet utan någon tillåtelse från den islamiska lagen. Vi måste då förmå denne att fasta återstoden av dagen och att ta igen den [vid senare tillfälle].
Och Allāh vet bäst.
Läs mer:
Författare:
Muhammad bin Sālih al-'UthaymīnKälla:
Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 634 s. ISBN 9960-892-66-2