بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Fel som begås när man går in i ihrām för pilgrimsfärden under al-tarwiayh-dagen

Fråga: Under den åttonde dagen i dhu’l-hijjah [yawm al-tarwiyah] lade vi märke till två saker som somliga gjorde: 1] de gick in i ihrām för pilgrimsfärden från den Heliga Moskén och 2] de tog inte på de ihrām-kläder som de bar under ‘umrah. Är detta rätt?

Svar: All lovprisan tillhör Allāh. Detta är ett av de misstag som begås när pilgrimer går in i ihrām för pilgrimsfärden. Vi kommer att diskutera detta i detalj. shaykh Muhammad ibn 'Uthaymīn har sagt följande:

Vissa av de misstag som begås under al-tarwiyah-dagen då pilgrimer går in i ihrām för pilgrimsfärden är bland annat följande:

Vissa tror att de måste träda in i ihrām vid den Heliga Moskén och du ser dem därmed utstå svårigheter för att kunna ta sig till moskén och sedan träda in i ihrām där. Detta är ett misstag då det inte är obligatoriskt att träda in i ihrām vid den Heliga Moskén. I stället är det sunnah för pilgrimen att träda in i ihrām vid den plats där denne bor. Detta beror på att de följeslagare till profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – som hade trätt ur ihrām för ‘umrah [enligt profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – kommendering] och som sedan gick in ihrām för pilgrimsfärden under al-tarwiyah-dagen inte begav sig till den Heliga Moskén för att träda in i ihrām därifrån. I stället trädde de in i ihrām på de platser de befann sig på. Detta skedde under profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – tid och därmed är det sunnah. Därför är det sunnah för den som vill träda in i ihrām för pilgrimsfärden att träda in i ihrām vid den plats där denne uppehåller sig, oberoende av om denne befinner sig i Mecka eller i Mina, vilket somliga gör nu för tiden när de beger sig till Mina och uppehåller sig där.

Vissa pilgrimer tror att det inte är lämpligt att träda in i ihrām i de klädesplagg som de bar när de gick in i ihrām för ‘umrah om de inte tvättar dem först. Även detta är ett misstag då plaggen för ihrām varken behöver vara nya eller rena. Det är sant att det är bättre desto renare de är, men att säga att de inte är giltiga för ihrām då de har burits i ihrām under ‘umrah är inte rätt.

Detta är vad som kan nämnas om de misstag som vissa pilgrimer begår när det går in i ihrām för pilgrimsfärden.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn
  • Källa:

    Dalīl al-Akhta’ allati yaqa’ fiha al-Hāj wa’l-Mu’tamir