بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Tiden för att komma till och resa från Arafat

Fråga: När beger sig en pilgrim [under vallfärden] till Arafat och när beger han sig därifrån?

Svar: Det är föreskrivet att bege sig dit efter soluppgången under Arafat-dagen, vilket är den nionde dagen [i dhul-hijjah]. Pilgrimen ber middagsbönen och eftermiddagsbönen sammanslagna och förkortade vid deras första tid [vid middagsbönen] med ett böneutrop och två iqāmah. På detta sätt följer man profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och hans följeslagare. Han stannar i området [runt Arafat] till solnedgången och han sysselsätter sig med åminnelse av Allāh, åkallan, recitation av Koranen och att säga talbiyyah fram tills solen har försvunnit. Det är föreskrivet att ofta säga:

Lā ilāha illalāhu wahdahu la sharika lahu, lahul-mulku wa lahul-hamdu,wa Huwa 'ala kulli shay'in Qadīr. Subhanallāhi, wal-hamdu lillahi, wa Lā ilāha illAllāhu, wa la hawla wa la quwwata illa billāh.”

Han höjer sina händer när han gör åkallan, och han prisar Allāh samt sänder välsignelser över profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – innan han åkallar. Han vänder sig i riktning mot qiblah och hela Arafat är en plats att stå på. När solen har försvunnit är det föreskrivet att pilgrimen med lugn och värdighet beger sig till Muzdalifah och säger mycket talbiyyah. När de når Muzdalifah ber de kvällsbönen och nattbönen [sammanslagna] med ett böneutrop och två iqāmah. Kvällsbönen blir då tre bönecykler och nattbönen två bönecykler.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullah Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 213 s. ISBN saknas