بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Mutamatti' som reser till Jiddah bryter inte sin hajjul-tamattu'

Fråga: Jag gick in i ihrām för ‘umrah och min avsikt var att utföra hajjul-tamattu. Efter ‘umrah begav jag mig till Jiddah. Anses jag vara en mutamatti' om jag återvänder och avslutar min vallfärd?

Svar: Den korrekta åsikten är att denne genom sin [resa till Jiddah] inte har lämnat hajjul-tamattu. Om denne åkte in i Mecka som en mutamatti' efter ramadan, gick in i ihrām för ‘umrah och avsåg vallfärden tillsammans med den och sedan efter att ha avklarat ‘umrah av någon anledning begav sig till at-ta'if eller Jiddah, då är den korrekta åsikten att denne fortsätter att vara en mutamatti'.

Några av de lärde har sagt att om denne ger sig av och reser en sträcka som anses vara en resa och denne återvänder för vallfärden och går in i ihrām för den, då har denne på detta sätt brutit sin hajjul-tamattu och är nu en mufrid [som enbart vallfärdar]. Några de lärde har sagt detta.

Den åsikt som är närmst sanningen och mest uppenbar, om Allāh vill, är att denne […] på detta sätt inte blir en mufrid. I stället är denne fortfarande hajjul-tamattu, utom om denne återvänder till sitt hemland och sedan kommer tillbaka för vallfärden som en mufrid. I detta fall är denne en mufrid och denne behöver inte offra ett djur. Detta anser några av dem lärde och det har rapporterats från 'Umar och hans son.

Och framgång kommer från Allāh.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullah Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 99 s. ISBN saknas