بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Troslära (´Aqīdah)
- Förståelse av islam
- Påstår att det inte går att lita på ahādīth
Påstår att det inte går att lita på ahādīth
Fråga: Somliga förkastar profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah eftersom det finns många svaga och påhittade ahādīth samt att de många lögnarnas påhitt försvagar profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah så att det inte går att lita på den. Vilken är er åsikt om detta påstående?
Svar: All lovprisan tillhör Allāh. Detta anser vissa heretiker och vilseledda, både tidigare i historien och nu för tiden. I modern tid återfinns bland annat: Sālih Abū Bakrs bok al-Adwā´ al-Qur´āNiyyah, Husayn Ahmad Āmīns bok Dalīl al-Muslim al-Hazīn, Ahmad ,´Abd-Allāh al-Na´īms bok Nahwa Tatwīr al-Tashrī´ al Islāmi, Sa´īd al-´Ashmāwis bok Haqqīqat al-Hijāb, Sālih al-Wardānis bok Rihlati min al-sunnah ila al-Shī´ah, ´Abd al-Jawād Yāsīns bok al-Sultah fi´l-Islam, Nasr Abū Zayds bok Imam al-Shāf´i, Zakariya ´Abbās Dawūds bok Ta´ammulāt fi´l Hadīth, Hawlat Nahrs bok Dirāsāt Muhammadiyyah, Maurice Bucailles bok Dirāsat al-Kutub al-Muqaddisah, Murtada al-´Askars bok Khamsūn wa Mi´ah Sahābi Mukhtalaq och Dr. Mustafa Mahmūds bok Maqqālāt ´an al-Shafā´ah.
Vi säger att det är sant att det har funnits lögnare som hittat på saker och ting och tillskrivit detta till Allāhs sändebud, men det är inte riktigt så enkelt som tvivlarna som har spritt tvivel bland andra tror. De är omedvetna om hur muslimer tog hand om profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah. Vid sidan av dem som har hittat på fanns ett stort antal återberättare som var trovärdiga och mycket kunniga. Vid sidan av lögnarna har det funnits ett stort antal lärde som har omslutit Allāhs sändebuds ahādīth med en kraftig barriär som har varit svår för lögnarna att ta sig igenom. Med deras väldiga kunskap och djupa insikt kunde dessa hadīth-vetare se lögnarna och förstå deras avsikter samt motiv. De kunde upptäcka allt som felaktigt tillskrevs Allāhs sändebud. Dessa lögnare gavs inte fria tyglar att göra som de ville med profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – ahādīth och de gavs inget utrymme att ta sig in bland de trovärdiga återberättarna av ahādīth utan att upptäckas.
Vilka exponerade dessa icke-troendes, kättares och extrema innovatörers lögner? Vilka var det som gav oss definitionerna för vad som är påhittat, anledningen till fabriceringen och vilka tecken som påvisar att en rapport är påhittad? Vilka har skrivit så många böcker om denna fråga?
De är islams väktare, Allāhs trupper på jorden. Det är de lysande lärde som Hārūn al-Rashīd talade om då han arresterade en avvikare och beordrade att han skulle avrättas. Avvikaren sade: ”Varför avrättar du mig?” Hārūn al-Rashīd sade: ”För att befria folket från dig.” Avvikaren sade: ”Amīr al-Mu´minīn! Vad skall du göra med de tusentals [eller enligt en annan rapport 4000] ahādīth som jag har hittat på och spritt bland er, i vilka jag gjorde tillåtet till förbjudet och det som är förbjudet till tillåtet, som inte profeten har yttrat ett enda ord om?” Hārūn al-Rashīd sade till honom: ”Allāhs fiende! Vad skall du göra åt Abū Ishāq al-Fazāri och ´Abd-Allāh ibn al-Mubārak? De kommer att gå igenom dem alla och sila dem bokstav för bokstav.” [Tadhkirat al-Huffāz av al-Dhahabi, 1/273, Tārīkh al-Khulafā´ av al-Suyūto, sida 174].
Professor Muhammad Asar har sagt:
”Att påhittade ahādīth existerar kan inte tas som bevis för att hela systemet med ahādīth inte kan litas till, eftersom dessa påhittade ahādīth aldrig lurade muhaddithīn, vilket vissa europeiska kritiker hävdar när det till allt för stor grad har förenklat och vad vissa som har påstår sig vara muslimer.” [al-Islam ´ala Muftaraq al-Tarīq, sida 96]
Vi avslutar denna diskussion genom att citera vad imam Ibn al-Qayyim al-Jawziyya har sagt. Imam Abu´l-Muzaffar al-Sam´āni har sagt:
”Om de säger: Det finns för många rapporter i folkets händer och de har blivit förvirrande, då säger vi: Ingen är förvirrad utom de som är okunniga. De som har kunskap om dem [rapporterna] undersöker dem lika noggrant som de som hanterar pengar kontrollerar dirham och dinarer. Så de silar ut [och avvisar] de falska rapporterna och behåller de bra. Råkar de finna en återberättare som har gjort ett misstag kommer detta inte att gå de lysande lärde inom hadīth förbi. Dessa lärde noterar misstagen både i berättarkedjan och i texten. Du kan se att för varje återberättare har man gjort en lista över dennes misstag och de bokstäver som denne har uttalat fel. Om återberättarens misstag [både i berättarkedja och i text] inte har kunnat passera obemärkt, hur skulle då de påhittade ahādīth som avvikarna har återberättat kunna missas av de lärde? Detta är vissa avvikares åsikt men ingen skulle säga en sådan sak utom den som är okunnig och vilseledd eller den som är en innovatör och en lögnare som vill undergräva sahīh ahādīth och äkta rapporter från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och som vill förvirra okunniga människor genom denna lögn. Det finns inga bevis för att förkasta rapporterna från Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – som är svagare och omöjligare än detta. Den som yttrar denna åsikt förtjänar att tystas och avvisas från muslimska länder.”
Läs mer:
Författare:
SammanställningKälla:
Mukhtasar al-Sawāiq al-Mursalah, 2/561, al-Bayān magazine, utgåva 153, s. 26