بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Längden på Räkenskapens Dag

Fråga: Är Räkenskapens Dag en dag?

Svar: Räkenskapens Dag är en dag men det är en dag vars längd är som 50 000 år. Allāh säger i Koranen:

”En man frågade om ett straff som väntar dem som förnekar sanningen och som ingen kan avvärja, [ett straff] från Gud till vilken många vägar leder upp. Till Honom stiger änglarna och den heliga ingivelsens ande upp under en dag vars längd är femtiotusen år.” [Koranen 70:1-4]

Denna plåga kommer att drabba de icke-troende under en dag vars längd är lika lång som 50 000 år.

I Sahīh Muslim finns en hadīth återgiven av Abū Hurairah i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger:

”Det finns ingen ägare av guld eller silver som inte betalar vad denne skall för dem [allmosa] utan att när Återuppståndelsens Dag kommer så kommer plattor av eld kommer att förberedas för denne [för att] märka dennes panna, sidor och rygg. Varje gång de svalnar kommer de att hettas upp på nytt, under en Dag vars längd är lika lång som 50 000 år, tills domen avkunnats bland folket.”

Denna långa dag kommer att vara svår för de icke-troende. Allāh säger:

”Och för dem som förnekade sanningen skall detta bli en Dag av djupt elände.” [Koranen 25:26]

”När det blåses i basunen har en svår Dag randats för dem som [ständigt] förnekade sanningen, och ingen lättnad skall ges dem!” [Koranen 74:9-10]

Det som kan förstås från dessa båda verser är att det kommer att bli lätt för den troende, och så är sannerligen fallet. Denna långa Dag med dess otrevligheter och allvarliga frågor kommer Allāh att göra lätt för den troende, men den kommer att vara svår för den icke-troende. Jag ber Allāh att han gör mig och mina muslimska bröder till dem som Han kommer att göra det lätt för på Återuppståndelsens Dag.

Att tänka för mycket på dessa frågor, om det som är dolt för människor, hamnar under rubriken extremism som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt följande om: ”De som går till extremer är dömda, de som går till extremer är dömda, de som går till extremer är dömda.”

Våra plikter i frågor om det som är dolt för människor är att underkasta oss och acceptera dem enligt deras uppenbara mening, utan att diskutera dem på djupet eller att försöka jämföra dem med världsliga ting. För frågor om livet efter detta är inte som frågor i detta liv. Även om innebörden kan ha något gemensamt, finns det fortfarande stora skillnader. Jag kommer att ge ett exempel på vad Allāh har sagt om att det kommer att finnas palmträd, granatäpplen, frukter, fågelkött, honung, vatten, mjölk och vin i Paradiset, men Han har också sagt:

”Ingen människa vet vilka dolda [skatter av] djup glädje som väntar de [troende] som belöning för deras handlingar.” [Koranen 32:17]

Och Allāh säger i en qudsi-hadīth:

”Jag har förberett för Mina rättfärdiga tjänare vad inget öga har sett, inget öra har hört och som heller inte har trängt in i någon mans hjärta.”

Det finns saker i denna värld med samma namn som de välsignelser i Paradiset som har nämnts här, men att de har samma namn betyder inte att vinet i Paradiset är som vinet i denna värld eller att frukterna i Paradiset är så som frukterna här, och så vidare.

Även om de har samma namn och innebörd är alla ting från det dolda som delar en innebörd med saker som ses i denna värld i verkligheten inte som dem. Vi bör bära denna princip i akt och acceptera frågorna om det som är dolt för oss människor enligt deras uppenbara mening och inte försöka gå längre än det.

Imam Mālik tillfrågades om Allāhs ord: ”Den Nåderike har rest Sig över Tronen.” [Koranen 20:5] Hur reste Han sig över den? Han sänkte sitt huvud och började svettas med anledning av det stora allvaret i frågan. Sedan höjde han sitt huvud och sade sina berömda ord som blivit standardkommentaren för alla egenskaper som Allāh har tillskrivit Sig själv: ”Resningen är känd, men hur det gick till är okänt. Att tro på den är obligatoriskt och att fråga om den är en innovation.”

Att ge sig djupt in i dessa frågor är en innovation. profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – följeslagare – som var ivrigare än oss om att söka kunskap och godhet – ställde aldrig frågor likt denna till profeten. De är tillräckliga som exempel. Det jag nu har sagt om den Yttersta Dagen kan även gälla för Allāhs egenskaper som kunskap, kraft, hörande, seende och talande som Han har tillskrivit Sig. Det sätt som dessa ord [kunskap, kraft…] tillhör Allāh är inte på det sätt som de tillhör människan. Varje egenskap passar den som den tillskrivs. Precis som det inte finns någon lik Allāh i Hans innersta väsen – finns det ingen lik Honom i fråga om Hans egenskaper.

Sammanfattning: Den Yttersta Dagen är en dag och den kommer att vara hård för de icke-troende men lätt för de troende. Det som har återberättats om den i fråga om olika sorters belöningar och bestraffningar, det är frågor som inte fullt ut kan förstås i denna värld, även om vi här kan förstå den grundläggande innebörden.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn
  • Källa:

    Majmū’ Fatāwa Ibn ‘Uthaymīn, 2/40

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8