بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Bön (Salāh)
- Ber gryningsbönen efter soluppgången
Ber gryningsbönen efter soluppgången
Fråga: Jag har en vän som bor nära mig och moskén ligger verkligen nära oss, men min vän kommer inte till gryningsbönen. Han spenderar sena nätter med att titta på TV samt att spela kort. Han ber inte gryningsbönen förrän efter soluppgången. Jag har tillrättavisat honom många gånger men hans ursäkt är att han inte hör böneutropet, trots att moskén ligger mycket nära oss. Jag har förklarat för honom att jag är beredd att väcka honom till gryningsbönen. Jag går till honom och väcker honom, men jag ser honom inte i moskén. Efter bönen går jag till honom och finner honom sovande. Jag skäller då på honom och han kommer med dåliga ursäkter. Ibland säger han till mig: ”Du är ansvarig för mig inför Allāh på Återuppståndelsens Dag då jag är din granne.” Jag ber om ett klargörande från er om detta. Krävs jag väcker honom till bönen?
Svar: En muslim får inte hålla sig vaken så länge att det leder till att han missar gryningsbönen med församlingen eller vid dess angivna tid. Detta gäller trots om anledningen var att han läste Koranen eller inhämtade kunskap – och hur är det då om anledningen till att han var vaken var att han tittade på TV eller spelade kort? Gör han detta är han en syndare som förtjänar Allāhs straff. Han och hans likar förtjänar även myndigheternas bestraffning med anledning av deras ovarsamhet. Att skjuta upp bönen till efter soluppgången är enligt ett antal lärde en handling med otro om det görs avsiktligen. Detta baseras på profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – ord: ”Mellan en man och att inte tro och shirk är att han lämnar bönen” [Muslim 81] och ”Förbundet mellan oss och dem är bönen och den som lämnar den har inte trott.” [at-Tirmithi 2621, an-Nasā’i 464 och Ahmad 5:346, 355]
Det finns andra ahādīth från följeslagarna om detta. De bevisar att den som avsiktligen och utan någon giltig anledning skjuter upp bönen till efter dess utsedda tid är en icke-troende.
Läs mer:
Författare:
Ibn 'Abdullah Ibn BazKälla:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 353 s. ISBN saknasFörfattare:
Ibn 'Abdullah Ibn BazKälla:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 353 s. ISBN saknas