بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Bön (Salāh)
- Praktiska detaljer i bönen
- Qunūt i gryningsbönen och witr
Qunūt i gryningsbönen och witr
Fråga: Vilket är utlåtandet om att alltid göra qunūt under gryningsbönen och witr? Vilket är utlåtandet om att göra witr i tre bönecykler likt kvällsbönen?
Svar: Denna fråga består av två delar. Den första är frågan om qunūt i gryningsbönen. Här finns olika åsikter bland de lärde. Detta beror på att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – reciterade qunūt när han åkallade Allāh för eller emot olika människor. Han åkallade Allāh för den svage och hjälplöse bland de troende i Mecka och under en månad åkallade han Allāh mot dem som dödade Koran-recitatörerna bland hans följeslagare.
Den som uppmärksamt studerar sändebudets sunnah kommer att finna att det inte finns någon qunūt i den obligatoriska bönen, utom om någon katastrof eller olycka har drabbat muslimer och det krävs att Allāh åkallas. I detta fall bör qunūt reciteras. Det är klart från bevisen att qunūt inte skall reciteras i gryningsbönen enbart när någon katastrof drabbar muslimer. Detta är generellt för alla böner.
Med detta som grund: Om qunūt reciteras i böner med höjd röst, då skall den reciteras högt och om den reciteras i tysta böner, då skall den reciteras tyst.
Vår åsikt är att när någon stor katastrof inträffar, då bör qunūt reciteras. Om katastrofen är långvarig, då bör man inte fortsätta med qunūt.
Den andra delen är qunūt under witr. Det är sunnah men det är inte sunnah att alltid recitera den. Men om man reciterar qunūt ibland, då är det något bra. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – lärde sitt barnbarn al-Hasan bin 'Ali bin Abi Tālib detta.
När det gäller frågeställarens ord ”likt kvällsbönen”, då skall man inte säga så. Anledningen är att när man ber en tre bönecykler lång witr-bön, då väljer man om man vill be den med två taslīm [man ber då två bönecykler och gör sedan taslīm, för att sedan be en tredje] eller om man vill be den med en tashahhud efterföljd av en taslīm. Ber man den med två tashahhud, då skulle den likna kvällsbönen och profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – förbjöd detta.
Läs mer:
Författare:
Muhammad bin Sālih al-'UthaymīnKälla:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 300 s. ISBN saknas