بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Qunūt i gryningsbönen

Fråga: Jag är en muslimsk tjej som har bott i Saudiarabien i omkring sex år. I vårt land så reciterar vi qunūt när vi ber gryningsbönen. Här har jag sett att de ber gryningsbönen utan qunūt. Vilket är utlåtandet om att recitera qunūt i gryningsbönen?

Svar: Shafi'i anser att det är fördelaktigt att alltid recitera qunūt i den andra bönecykeln i gryningsbönen. Detta görs när man har rest sig upp från bugningen. Som bevis för detta citerar de en hadīth i vilken det rapporteras att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – fortsatte att recitera qunūt i gryningsbönen fram tills han lämnade detta jordeliv [Ahmad 3:162]. Då ingen rapport nått dem om vad han brukade recitera i qunūt så använde de en hasan hadīth där det rapporteras att han i qunūt i witr brukade säga: ”Allāh! Vägled mig bland dem som du har väglett...” [Abū Dawūd 1425, 1426; at-Tirmithi 464 och Ahmad 1:119, 200]

Imam Ahmad med flera ansåg att qunūt inte är föreskriven i gryningsbönen, utom om någon stor olycka har drabbat muslimerna, som en fiende har attackerat dem, rädsla för något, sjukdom eller liknande. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – gjorde qunūt under en månad och då åkallade han Allāh mot några arabstammar som hade dödat några av följeslagarna. Sedan slutade han. De sade att vad han fortsatte att göra var att under långa perioder stå i bön, som i Allāhs ord:

”Förrätta regelbundet [de dagliga] bönerna och [särskilt] den bön som har en central plats och res er i from ödmjukhet inför Gud.” [Koranen 2:238]

Den som alltid gör qunūt och följer shafi'i-skolan bör inte kritiseras, trots att den korrekta åsikten är att det inte är föreskrivet och att det inte har bekräftats att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – gjorde. Därför verkar det vara ogillat om det görs utan anledning.

Och Allāh vet bäst.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdur-Rahman al-Jibrīn
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 236 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8