Svar: Shaykh al-Albāni har sagt:
1. Den bör täcka hela kroppen utom de delar som har givits undantag för. Allāh säger:
Denna vers konstaterar tydligt att kvinnan måste täcka hela sin skönhet och inte visa något av den för män [som inte är hennes mahram]. Om något visas utan vilje så syndar kvinnan inte om hon snabbt täcker det som har visats.
al-Hāfiz ibn Kathīr säger i sin tafsīr:
2. Den bör inte vara en prydnad i sig. Allāh säger: “och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt.” [Koranen 24:31] Den generella innebörden inkluderar här det yttre plagget, är det dekorerat kommer det ju att dra mäns uppmärksamhet till sig. Detta stöds av versen i sura al-Ahzāb:
Det finns även stöd att hämta i den hadīth i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger:
3. Den bör vara kraftig och inte genomskinlig, annars täcker den ju inte tillräckligt väl. Transparenta kläder gör en kvinna mer frestande och vacker. Om detta har profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sagt: “Under mitt samfunds sista dagar kommer det att finnas kvinnor som är klädda men ändå nakna med något på deras huvuden som liknar kamelers pucklar. Förbanna dem, för de är förbannade.” Och i en annan hadīth finns tillägget: “De kommer inte att träda in i Paradiset eller ens känna dess lukt, även om dess lukt kan kännas ifrån den eller den sträckan.” [Muslim]
Ibn 'Abd al-Barr sade:
4. Den bör sitta löst och inte åtsittande så att den beskriver någon del av kroppen. Meningen med klädseln är att hindra frestelser. Detta kan endast uppnås om kläderna är vida och löst sittande. Även om åtsittande kläder döljer hudens färg visar de fortfarande både kroppens mått och form. Samtidigt skapar de en levande fantasi hos män. Det fördärv eller den inbjudan till fördärv som här innebor är uppenbar. Således måste kläderna vara vida. Usāmah ibn Zayd har sagt: “Allāhs sändebud gav mig ett kraftigt egyptiskt klädesplagg som han fått i gåva från Duhyat al-Kalbi. Jag gav det till min fru att bära. Han sade: 'Varför ser jag dig inte bära det egyptiska plagget?' Jag svarade: 'Jag gav det till min fru att bära.' Han svarade: 'Säg åt henne att bära en klänning under den, för jag är rädd att den kan visa måtten på hennes ben.'” [al-Adādīth al-Mukhtārah 1/442 och Ahmad]
5. Den bör inte vara parfymerad med bakhūr eller vällukt. Det finns många ahādīth som förbjuder kvinnor att bära parfym när de lämnar hemmet. Vi kommer nedan att citera några med autentiska berättarkedjor:
Dessa ahādīth är generella i deras betydelser. Precis som förbudet täcker parfym ansatt på kroppen, täcker det även parfym ansatt på kläderna; detta speciellt i den tredje hadithen där bakhūr nämns. Detta beror på att bakhūr ofta används just på kläder.
Anledningen till förbudet är rätt uppenbar då kvinnors väldoft kan framkalla oönskade begär. De lärde har även inkluderat andra saker under denna rubrik som bör undvikas av kvinnor som går till moskén. Detta kan vara: vackra kläder, synliga juveler, överdrivna utsmyckelser och beblandning med män.
Ibn Daqīq al-’Eid har sagt:
6. Den bör inte likna mäns klädsel. I en autentiska hadither har det rapporteras att en kvinna som till klädseln och på andra sätt imiterar män är förbannad. Här följer några ahādīth som vi känner till:
Dessa ahādīth visar tydligt att kvinnor inte får imitera män och vice versa. Detta innefattar vanligtvis kläder och annat, utom den första hadithen ovan som enbart gäller klädsel.
Abū Dawūd har på sidan 261 i Masā’il al-Imam Ahmad sagt: “Jag hörde Ahmad tillfrågas om en man som klädde sin kvinnliga slav i en tunika. Han svarade: 'Klä henne inte i mäns kläder, gör inte så att hon liknar en man.'” Abū Dawūd sade: ”Jag sade till Ahmad: ’Kan jag ge henne manssandaler som hon kan bära?’ Han svarade: ’Nej, utom om hon bär dem för att tvaga sig.’ Jag sade: ’Hur är det med hennes skönhet?’ Han svarade: ’Nej.’ Jag sade: ’Kan jag klippa hennes hår kort?” Han svarade: ’Nej.’”
7. I den islamiska lagen har det klargjorts att muslimer – män som kvinnor – inte bör efterlikna de icke-troende i deras dyrkan, högtider eller klädsel som uttryckligen är deras. Detta är en viktig islamisk princip som många muslimer nu för tiden tyvärr försummar, även dem som bryr sig om religionen och kallar andra till den. Detta beror på deras okunskap om religionen, att de följer deras nycker och begär eller avvikelse kombinerat med de icke-troendes seder i Europa. Detta är en av orsakerna till att muslimer har blivit svagare och som har lett till att de har kunnat övermannas och koloniseras:
Det bör kännas till att det finns gott om autentiska bevis för dessa viktiga utlåtanden i Koranen och profetens sunnah. Bevisen i Koranen förklaras utförligare i profetens sunnah, vilket alltid är fallet.
8. Det bör inte vara ett klädesplagg baserat på mode eller högfärd. Ibn 'Umar har berättat att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Åminnelse, åkallan, ånger...
- Kropp & klädnad
- Beskrivning av den korrekta slöjan
Beskrivning av den korrekta slöjan
Fråga: Jag vill veta hur en korrekt slöja skall se ut?Svar: Shaykh al-Albāni har sagt:
1. Den bör täcka hela kroppen utom de delar som har givits undantag för. Allāh säger:
“Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar – och till [alla] troende kvinnor – att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.” [Koranen 33:59]
Denna vers konstaterar tydligt att kvinnan måste täcka hela sin skönhet och inte visa något av den för män [som inte är hennes mahram]. Om något visas utan vilje så syndar kvinnan inte om hon snabbt täcker det som har visats.
al-Hāfiz ibn Kathīr säger i sin tafsīr:
“Detta betyder att de inte bör visa någon del av deras prydnad för män som inte är mahram, utom det som är omöjligt att dölja. Ibn Mas'ūd har sagt: 'Likt de kappor som de arabiska kvinnorna brukade bära, det vill säga ett yttre klädesplagg som täcker det kvinnorna bar under det yttre plagget, förutom det som syntes under det yttre plagget. Kvinnan syndar inte då det är omöjligt att dölja det.'”
2. Den bör inte vara en prydnad i sig. Allāh säger: “och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt.” [Koranen 24:31] Den generella innebörden inkluderar här det yttre plagget, är det dekorerat kommer det ju att dra mäns uppmärksamhet till sig. Detta stöds av versen i sura al-Ahzāb:
“Och stanna i ert hem. Men [om ni måste lämna det] försök inte dra uppmärksamheten till era yttre företräden på det sätt som var vanligt under den hedniska tiden.” [Koranen 33:33]
Det finns även stöd att hämta i den hadīth i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger:
“Det finns tre, fråga mig inte om dem: en man som lämnar församlingen, visar olydnad mot sin ledare och dör ohörsam; en manlig eller kvinnlig slav som flyr och sedan dör; och en kvinna vars man är frånvarande och som har lämnat henne med allt hon behöver, och efter att han lämnat henne så visar hon sig på ett lättsinnigt sätt. Fråga inte om dem.” [al-Hākim 1/119, Ahmad 6/19]
3. Den bör vara kraftig och inte genomskinlig, annars täcker den ju inte tillräckligt väl. Transparenta kläder gör en kvinna mer frestande och vacker. Om detta har profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sagt: “Under mitt samfunds sista dagar kommer det att finnas kvinnor som är klädda men ändå nakna med något på deras huvuden som liknar kamelers pucklar. Förbanna dem, för de är förbannade.” Och i en annan hadīth finns tillägget: “De kommer inte att träda in i Paradiset eller ens känna dess lukt, även om dess lukt kan kännas ifrån den eller den sträckan.” [Muslim]
Ibn 'Abd al-Barr sade:
“Vad profeten – över honom are Allāhs frid och välsignelser – menade var kvinnor som bär kläder gjorda av ett tunt tyg som visar kroppen utan att täcka. De är klädda till ordets betydelse, men egentligen nakna.” [al-Suyūti in Tanwīr al-Hawālik, 3/103.]
4. Den bör sitta löst och inte åtsittande så att den beskriver någon del av kroppen. Meningen med klädseln är att hindra frestelser. Detta kan endast uppnås om kläderna är vida och löst sittande. Även om åtsittande kläder döljer hudens färg visar de fortfarande både kroppens mått och form. Samtidigt skapar de en levande fantasi hos män. Det fördärv eller den inbjudan till fördärv som här innebor är uppenbar. Således måste kläderna vara vida. Usāmah ibn Zayd har sagt: “Allāhs sändebud gav mig ett kraftigt egyptiskt klädesplagg som han fått i gåva från Duhyat al-Kalbi. Jag gav det till min fru att bära. Han sade: 'Varför ser jag dig inte bära det egyptiska plagget?' Jag svarade: 'Jag gav det till min fru att bära.' Han svarade: 'Säg åt henne att bära en klänning under den, för jag är rädd att den kan visa måtten på hennes ben.'” [al-Adādīth al-Mukhtārah 1/442 och Ahmad]
5. Den bör inte vara parfymerad med bakhūr eller vällukt. Det finns många ahādīth som förbjuder kvinnor att bära parfym när de lämnar hemmet. Vi kommer nedan att citera några med autentiska berättarkedjor:
- Abū Mūsa al-Ash'ari har berättat att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “En kvinna som tar på sig parfym och sedan passerar förbi folk så att de han känna hennes väldoft är en äktenskapsförbryterska.”
- Zaynab har berättat att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “Om någon av er [kvinnor] går till moskén, rör då ingen parfym.”
- Abū Hurairah har berättat att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “Den kvinna som parfymerar sig med bakhūr, låt henne inte medvara vid nattbönen med oss.”
- Mūsa ibn Yassār har berättar att en kvinna gick förbi Abū Hurairah och hennes doft var överväldigande. Han sade då: “Kvinna, slav till al-Jabbār, är du på väg till moskén?” Hon svarade: “Ja.” Han sade: “Och du har parfymerat dig med anledning av det?” Hon svarade: “Ja.” Han sade: “Gå tillbaka och tvätta dig, för jag hörde Allāhs sändebud säga: 'Om en kvinna går till moskén och hennes doft är överväldigande, då kommer Allāh inte att acceptera någon bön ifrån henne innan hon har gått hem och tvättat sig.”
Dessa ahādīth är generella i deras betydelser. Precis som förbudet täcker parfym ansatt på kroppen, täcker det även parfym ansatt på kläderna; detta speciellt i den tredje hadithen där bakhūr nämns. Detta beror på att bakhūr ofta används just på kläder.
Anledningen till förbudet är rätt uppenbar då kvinnors väldoft kan framkalla oönskade begär. De lärde har även inkluderat andra saker under denna rubrik som bör undvikas av kvinnor som går till moskén. Detta kan vara: vackra kläder, synliga juveler, överdrivna utsmyckelser och beblandning med män.
Ibn Daqīq al-’Eid har sagt:
“Detta visar att en kvinna som vill gå till moskén inte får bära parfym då det framkallar begär hos männen. Detta har al-Manāwi i Fayd al-Qadīr rapporterat som kommentar till Abū Hurairahs första hadīth ovan.”
6. Den bör inte likna mäns klädsel. I en autentiska hadither har det rapporteras att en kvinna som till klädseln och på andra sätt imiterar män är förbannad. Här följer några ahādīth som vi känner till:
- Abū Hurayrah sade: “Allāhs sändebud förbannade den man som bär en kvinnas kläder och den kvinna som bär en mans kläder.”
- 'Abd-Allāh ibn 'Amr har berättat att han hörde Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säga: “De är inte av oss, de kvinnor som imiterar män och de män som imiterar kvinnor.”
- Ibn 'Abbās har berättat: ”Profeten förbannade kvinnliga män och manliga kvinnor. Han sade: 'Kasta ut dem ur deras hem.'” Han sade: ”Kasta ut dem ur hemmet.” Han sade: ”Profeten utestängde den-och-den och ’Umar utestängde den-och-den.” Enligt en annan version: ”Allāhs sändebud förbannade män som imiterar kvinnor och kvinnor som imiterar män.”
- 'Abdullāh ibn 'Amr har berättat att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “Det finns tre som inte kommer att få gå in i Paradiset och Allāh kommer inte ens att titta på dem på Återuppståndelsens Dag: Den som inte lyder sina föräldrar, en kvinna som imiterar män och en duyūh [hanrej, en svag man som inte känner någon svartsjuka över sina kvinnor].”
- Ibn Abi Malīkah – vars namn var ’Abdullāh ibn ’Ubayd-Allāh – har sagt: ”Det sades till Aisha: ’Om en kvinna bär sandaler som män bär?’ Hon svarade: ’Allāhs sändebud förbannade kvinnor som beter sig som män.’”
Dessa ahādīth visar tydligt att kvinnor inte får imitera män och vice versa. Detta innefattar vanligtvis kläder och annat, utom den första hadithen ovan som enbart gäller klädsel.
Abū Dawūd har på sidan 261 i Masā’il al-Imam Ahmad sagt: “Jag hörde Ahmad tillfrågas om en man som klädde sin kvinnliga slav i en tunika. Han svarade: 'Klä henne inte i mäns kläder, gör inte så att hon liknar en man.'” Abū Dawūd sade: ”Jag sade till Ahmad: ’Kan jag ge henne manssandaler som hon kan bära?’ Han svarade: ’Nej, utom om hon bär dem för att tvaga sig.’ Jag sade: ’Hur är det med hennes skönhet?’ Han svarade: ’Nej.’ Jag sade: ’Kan jag klippa hennes hår kort?” Han svarade: ’Nej.’”
7. I den islamiska lagen har det klargjorts att muslimer – män som kvinnor – inte bör efterlikna de icke-troende i deras dyrkan, högtider eller klädsel som uttryckligen är deras. Detta är en viktig islamisk princip som många muslimer nu för tiden tyvärr försummar, även dem som bryr sig om religionen och kallar andra till den. Detta beror på deras okunskap om religionen, att de följer deras nycker och begär eller avvikelse kombinerat med de icke-troendes seder i Europa. Detta är en av orsakerna till att muslimer har blivit svagare och som har lett till att de har kunnat övermannas och koloniseras:
”Gud förändrar inte människor villkor, förrän de ändrar sitt sinnelag; och om det är Guds vilja att ett folk drabbas av olyckor kan ingen avvärja det och ingen utom Gud kan hjälpa dem.” [Koranen 13:11] Om de bara visste.
Det bör kännas till att det finns gott om autentiska bevis för dessa viktiga utlåtanden i Koranen och profetens sunnah. Bevisen i Koranen förklaras utförligare i profetens sunnah, vilket alltid är fallet.
8. Det bör inte vara ett klädesplagg baserat på mode eller högfärd. Ibn 'Umar har berättat att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:
“Den som bär ett moderiktigt eller högfärdigt klädesplagg i denna värld kommer Allāh att klä i ett förnedrande plagg Återuppståndelsens Dag, sedan kommer Han att få Elden att flamma upp runt denne.”
Läs mer:
Författare:
Shaykh al-AlbāniKälla:
Hijāb al-Mar’ah al-Muslimah, sidan 54-67