بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Hur man gottgör för synder

Fråga: Hur gottgör man för synder?

Svar: Shaykh ul-islām Ibn Taymiyyah har sagt: Straffet för synder lyfts ifrån en person på tio olika sätt:

  1. Ånger, och detta råder det samstämmighet om bland muslimer. Allāh säger i Koranen: ”Säg: [Muhammad] till Mina tjänare: ’Om ni har gjort orätt mot er själva genom att överträda [Mina bud], misströsta då inte om Guds nåd. Gud förlåter alla synder; Han är Den som ständigt förlåter, Den som ständigt visar barmhärtighet.’” [Koranen 39:53] ”Vet de inte att det är Gud som tar emot Sina tjänare ånger och [deras] offergåvor, och att Gud är Den som går den ångerfulle till mötes, den Barmhärtige?” [Koranen 9:104] ”Det är Han som tar emot Sina tjänare ånger och som förlåter och stryker ut dåliga handlingar; Han vet nämligen allt vad ni gör.” [Koranen 42:25]
  2. Be om förlåtelse. Det har berättats i al-Sahīhayn att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “Om någon syndar och sedan säger: 'Herre, jag har syndat så förlåt mig.' Han säger: 'Min tjänare vet att denne har en Herre som kan förlåta eller straffa för synder; Jag har förlåtet min tjänare... ‘” [al-Bukhārī 6953 och Muslim 4953] I Sahīh Muslim återges att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: "Om ni inte syndade, då skulle Allāh göra sig av med er och föra fram ett folk som syndar och som sedan ber Honom förlåta dem så att Han kan förlåta dem.” [al-Tawbah, 4936]
  3. Att handla rättfärdigt stryker ut synder. Allāh säger: “Och förrätta bönen vid dagens början och dess slut och under nattens första timmar – de goda handlingarna driver bort de dåliga. Detta är en påminnelse för dem som vill minnas [Gud]!” [Koranen 11:114] Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “De fem dagliga bönerna och fredagsbönen och ramadan avlägsnar dåliga handlingar mellan den ena och den andra, om ni undviker större synder.” [Muslim 344] Och han har sagt: “Den som fastar under ramadan i hopp om att belönas, dennes tidigare synder förlåts.” [al-Bukhārī 37 och Muslim 1268] Och han har sagt: “Den som spenderar natten Allmaktens Natt i bön i tro och hopp om belöningar, dennes tidigare synder kommer att förlåtas.” [al-Bukhārī 1768] Och han har sagt: “Den som vallfärdar till detta Hus och som inte beter sig på ett oanständigt eller omoraliskt sätt, denne kommer att återvända fri ifrån synd som den dag dennes mor bar honom.” [al-Bukhārī 1690] Och Han har sagt: ”Gottgörelsen för den fitnah som familjen, tillgångarna och barnen orsaker en man är bönen, att påbjuda det som är gott och att förbjuda det som är ont.” [al-Bukhārī 494 och Muslim 5150] Och han har sagt: “Den som släpper en troende slav fri, för var och en av slavens leder kommer Allāh att frigöra en av dennes ifrån Elden...” [Muslim 2777] Dessa och liknande ahādīth finns berättade i al-Sahīhayn. Och han sade: “Välgörenhet släcker ut synder som vatten släcker ut eld, men illvillig avund konsumerar goda handlingar som eld konsumerar trä.”
  4. Du'ā från en troende för en troende, som när de ber begravningsbönen för någon. ‘A’ishah och Anas ibn Mālik har berättat att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “Det finns inte någon muslim som dör och en grupp om hundra muslimer ber för denne, alla förespråkandes för denne, utan att deras goda ord för denne kommer att accepteras.” [Muslim 1576] Ibn 'Abbās har berättat att han hörde profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säga: “Det finns inte någon muslim som dör och 40 män ber begravningsbönen för denne, utan att sätta något vid Allāhs sida, utan att Allāh accepterar deras goda ord för denne.” [Muslim 1577] Och detta gäller bön efter att denne har gått bort.
  5. Goda handlingar som utförs för den avlidne, som att ge till välgörande ändamål [för dennes räkning]. Detta kommer att göra denne nytta, enligt de klara texter som är Sahīh i profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah och enligt konscensus bland imamerna. Detsamma gäller i fråga om att släppa slavar fria eller att vallfärda [för dennes räkning]. I al-Sahīhayn finns det bevis för att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “Den som dör och är skyldig en [obligatorisk] fasta, dennes arvtagare bör fasta dem för denne.” [al-Bukhārī 5210 och Muslim 4670]
  6. profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och de andras medlingar på Återuppståndelsens Dag för dem som har begått synder. Detta finns återberättat i mutawātir ahādīth om medling när profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger: ”Min medling kommer att vara för dem i mitt samfund som har begått stora synder.” [Klassad som sahīh av al-Albāni i Sahīh Abū Dawūd 3965]. Han har sagt: “Jag har erbjudits valet mellan att låta halva mitt samfund träda in i Paradiset och medling. Jag valde medling.” [Sahīh al-Jāmi’, 3335]
  7. Allāh skriver av synder i denna värld genom stora olyckor. Det har berättats i al-Sahīhayn att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: “Ingen trötthet, utmattning, oro, sorg eller skada drabbar den troende i denna värld, inte ens en tagg som sticker denne, utan att Allāh avskriver några av dennes synder på detta sätt.” [al-Bukhāri 5210 och Muslim 4670]
  8. Den plåga, hoptryckning och fasa som finns i graven. Detta är också sätt som synder avskrivs genom.
  9. Skräcken, smärtorna och svårigheterna på Återuppståndelsens dag.
  10. Allāhs nåd och förlåtelse utan någon föranledelse från Hans tjänare.

Läs mer:

  • Författare:

    Shaykh ul-islām Ibn Taymiyyah
  • Källa:

    Majmū’ Fatāwa Ibn Taymiyah, vol. 7, sida. 487-501