بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Renhet (Tahārah)
- Tvagning
- Ordningen [tartīb] och varaktighet [muwalah] under tvagningen
Ordningen [tartīb] och varaktighet [muwalah] under tvagningen
Fråga: Vilken är innebörden av ordningsföljd [tartīb] under tvagningen? Vad avses med varaktighet [muwalah]? Vilket är utlåtandet om detta?
Svar: Ordningen under tvagningen innebär att man börjar med vad Allāh började med och Han började med att nämna att ansiktet tvättas, sedan händerna, att huvudet stryks och därefter så tvättas fötterna. Allāh sade inte att händerna skall tvättas innan ansiktet, för det är inte en skyldighet att tvätta händerna innan man tvättar ansiktet, i stället är det en sunnah. Detta är innebörden av ordningen, att du börjar med de kroppsdelarna som skall tvagas i samma ordning som Allāh den Allsmäktige har beordrat. När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – var på pilgrimsfärd och gick ut för att göra sa’ī, då började han från as-Safa och när han närmade sig den läste han: ”as-Safa och al-Marwa hör till Guds symboler.” [Koranen 2:158] Han sade sedan: ”Jag börjar med vad Allāh började med.” Detta visar tydligt att han gick till as-Safa före al-Marwa enbart för att börja med vad Allāh börjat med.
När det gäller varaktighet betyder det att man inte tvättar sig under olika tider åtskilda från varandra. Ett exempel på detta är om man tvättar sitt ansikte och sedan vill tvätta sina händer men väntar med det. Då har varaktigheten gått förlorad och i detta fall är det ens skyldighet att göra om tvagningen från början. Detta beror på att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – såg en man som hade tvagat sig och en del av dennes fot, liten som en nagel, hade inte vattnet rört. Han sade då till honom: ”Gå tillbaka och tvaga dig ordentligt.” [Muslim 243] I en återberättelse från Abū Dawūd: ”Han beordrade honom till att upprepa tvagningen.”
Detta bevisar att varaktighet är ett villkor för att tvagningen skall accepteras. Det är även en skyldighet eftersom tvagningen är en enskild dyrkan och en sådan enskild handling görs inte ovanpå en annan, även om de utgörs av olika delar. Den korrekta åsikten är att ordning och varaktighet båda är skyldigheter under tvagningen.
Läs mer:
Författare:
Muhammad bin Salih al-'UthayminKälla:
Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 320 s. ISBN 9960-892-66-2
Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8