بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Utföra tawāful-ifādhah innan stenarna kastas på pelarna eller innan man stått vid Arafat

Fråga: Är det tillåtet att utföra tawāful-ifādhah och sa’ī innan man kastar stenarna på den stora pelaren, al-'Aqabah, eller innan man stått vid Arafat? Vänligen, hjälp oss med ett svar.

Svar: Det är tillåtet att utföra tawāf och sa’ī för vallfärden innan man har kastat stenarna på pelarna, men tawāf för vallfärden får man inte utföra före Arafat eller före midnatt under natten före offerdagen. Om man åker från [Arafat] och lämnar Muzdalifah under natten före ‘eid, då är det tillåtet att utföra tawāf och sa’ī under den sista halvan av natten före offerdagen och under offerdagen innan stenarna kastas. En man sade till profeten: ”Jag utförde tawāful-ifādhah innan steningen.” Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade då: ”Inga problem.” [al-Bukhārī 1722 och Muslim 1306]

När man lämnar Muzdalifah under ‘eid-dagens morgon eller under nattens slut, som kvinnor och andra likt dem, då är det tillåtet att de börjar med tawāf. Detta kan vara för att kvinnan inte skall få sin månadsblödning [innan hon utför tawāf] och på samma sätt kan en svag man börja med tawāf och sedan kasta stenarna. Det är inga problem. Det är dock bättre om han kastar stenarna, offrar djuret [om han har ett offerdjur], rakar huvudet [eller få håret klippt, och att raka är bättre] och till sist utför tawāf. Detta är vad Sändebud gjorde när han kastade stenarna på pelarna under ‘eid-dagen. [Han] offrade sitt djur, rakade sitt huvud, tog på parfym, red till Ka’bah och utförde tawāf.

Gör man detta i en annan ordning som att slakta djuret före stenarna kastas, raka huvudet före stenarna kastas, utför tawāf före stenarna kastas eller utför tawāf före huvudet rakas – då är det tillräckligt.

Och all lovprisan tillhör Allāh, då profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – tillfrågades om att göra vissa saker först och skjuta upp andra sade han: ”Inga problem, inga problem.” [al-Bukhārī 1721 och Muslim 1306]


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullāh Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 3. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 186 s. ISBN saknas