بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Troslära (´Aqīdah)
- Förståelse av islam
- Bön är åminnelse av Allāh
Bön är åminnelse av Allāh
Fråga: Somliga sufier säger att åminnelse är bättre än den obligatoriska bönen och de citerar följande vers som bevis: ”Men först och störst är åkallandet av Guds namn.” [Koranen 29:45] Är åminnelse av Allāh bättre än bön, som de säger?
Svar: Allāh har kommenderat oss att nämna Hans namn ofta. Han säger:
”Troende! Åkalla Gud – och ha Honom alltid i era tankar! Och prisa Hans namn morgon och afton!” [Koranen 33:41-42]
Allāh den Upphöjde har förklarat att hjärtat finner ro genom åminnelse av Honom, när Han säger:
”De som tror och vars hjärtan blir stilla när Guds namn nämns – är det inte så att då Guds namn nämns blir människorhjärtat stilla?” [Koranen 13:28]
Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt att den som nämner Allāh när denne är ensam och vars tårar rinner, denne kommer att vara en av de sju sorters människor som Allāh kommer att skydda med Sin skugga under den Dag då det inte kommer att finnas någon skugga utom Hans.
Han har gett ett exempel om den som åminns Honom och den som inte åminns Honom när Han jämför dem med den levande och den döde. Åminnelse av Allāh får hjärtat levande och lugnt, själar renas och dess förtjänst hos Allāh är stor.
Det råder ingen tvekan om att bön innehåller de bästa åminnelserna; recitation av Koranen, takbīr, tahlīl, tashīh och tamjīd. Överlägsenheten av Allāhs ord över Hans tjänares är som Hans överlägsenhet över människosläktet, och det bästa som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och profeterna före honom har sagt är: ”Lā ilāha illAllāh...” Bönen består även av bugningar samt nedfallan. Tjänaren är närmast sin Herre då denne nedfaller.
Om större vikt läggs vid åminnelse än vid bön, då är det att lägga större vikt vid någon som inte är lika bra – och det är inte rätt.
Innebörden av Allāhs ord: ”Läs vad som har uppenbarats för dig av denna Skrift och förrätta bönen” [Koranen 29:45] är att förrättandet av de obligatoriska bönerna vid deras korrekta tider på det sätt som Allāh har föreskrivet och som Hans sändebud har förklarat, inskjuter mellan honom och alla onda handlingar. Genom bönen avhåller Allāh honom från otro, polyteism, etcetera. Att Allāh kommer ihåg dig är större i lön och belöning än din åmminnelse av Allāh, vilket Allāh säger: ”Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte!” [Koranen 2:152]
Ibn Jarīr at-Tabarī föredrog denna förklaring i sin tafsīr och ett antal andra lärda inom tafsīr är håller med honom om detta, baserat på de ahādīth som har kommit från många av följeslagarna och tabi´in.
Läs mer:
Författare:
al-Ladjnah ad-Dā’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)Källa:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 342 s. ISBN saknas
Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8