بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Kasta sten på alla pelarna under en dag

Fråga: Får pilgrimen kasta stenar på pelarna för alla dagar under en dag, oberoende av om den dagen var den första dagen under at-tashrīq eller om det var offerdagen? Denne spenderar sedan natten i Mina under två eller tre dagar utan att kasta stenar, då denne har kastat sten på alla pelarna under en dag. Är detta sättet att kasta stenarna på korrekt eller måste denne hålla sig till ordningsföljden där denne kastar stenarna varje enskild dag, tills denne har kastat dem under alla tre dagarna? Vi hoppas på några klargöranden med bevis om detta.

Svar: Att kasta stenarna på pelarna är en av skyldigheterna under vallfärden. För den som inte behöver ge sig av snabbt är det obligatoriskt under ‘eid-dagen och de tre at-ayyām at-tashrīq. För den som har bråttom är det obligatoriskt under de två första dagarna. Denne kastar stenarna varje dag efter middag. Detta grundas på profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – handlande och hans uttalande: ”Ta era vallfärdsriter från mig.” [Muslim 1297 och al-Bayhaqi 5:125]

Det är inte tillåtet att kasta stenarna på pelarna före den rätta tiden. Det är tillåtet att skjuta upp stenkastningen om det finns ett angeläget behov av att göra det. Enligt några av de lärde kan det bero på trängsel. Detta grundas på en analogi med fåraherdar då profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – tillät dem att slå ihop två dagars stenkastning [och då är det under den andra dagen av de båda dagarna, den tolfte]. Detta skall då göras i ordningsföljd med intentionerna. Den första är för ‘eid-dagen, sedan för den första dagen och sedan för den andra. Har man inte bråttom ge sig av, då stannar man den tredje dagen och gör avsked-tawāf efter detta.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullāh Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 251 s. ISBN saknas