بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Åker till Mecka i annat syfte än att utföra vallfärden eller ‘umrah

Fråga: Vad säger den islamiska lagen om någon som åker från Riyadh till Mecka och inte avser att utföra vallfärden eller ‘umrah? När han hade anlänt till Mecka ville han vallfärda så han går in i ihrām från Jiddah för Qirān Hajj. Är denna ihrām acceptabel från Jiddah eller måste han offra ett djur? Måste han bege sig till en av de välkända platserna för mawaqit? Vänligen, ge oss ett utlåtande och må Allāh belöna er.

Svar: Den som lämnar Riyadh [eller någon annan plats] för att resa till Mecka, men avsikten inte var att utföra vallfärden eller ‘umrah, utan denne endast avsåg att göra något annat [som affärer, besöka någon släkting eller något liknande] och när denne kommer fram till Mecka bestämmer denne sig för att vallfärda, då bör denne träda in i ihrām där denne befann sig. Om denne befann sig i Jiddah, då träder denne in i ihrām i Jiddah och om han befinner sig i Mecka, då träder denne in i ihrām i Mecka. Den plats där någon bestämmer sig för att utföra vallfärden eller ‘umrah, medan denne befinner sig på platsen, då träder denne in ihrām för vallfärden eller ‘umrah när denne befinner sig där. Detta gäller om denne befinner sig inom [gränserna för] mawaqit. Det finns inget skadligt i detta då dennes mīqāt är platsen varifrån denne avser att vallfärda. Anledningen är att profeten, då han utsåg platserna för mawaqit, sade: ”Den som är närmare [Mecka] än så, då är dennes plats för ihrām där denne började. Även invånarna i Mecka går in i ihrām i Mecka.” [al-Bukhārī 1530 och Muslim 1181]


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 82 s. ISBN saknas