بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

‘Ashūra’-fastan

Fråga: Vilket är utlåtandet om att fasta under ‘ashura’-dagen?

Svar: När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – kom till Medina fann han att judarna fastade under den tionde dagen i muharram. Han sade [då]: ”Jag är mer berättigad att följa Mose än ni.” Således fastade han under den dagen och han beordrade att det skulle fastas då. [al-Bukhārī 2004 och Muslim 1130]

I en hadīth från Ibn ‘Abbās, som al-Bukhārī och Muslim är eniga om, uppges att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – fastade under ‘ashura’-dagen och att han beordrade att fastan skulle utföras då. När man frågade honom om fördelarna med denna fasta sade han: ”Jag förväntar mig att Allāh kommer att stryka ut synder från det gångna året och det efterkommande.” [Muslim 1162]

Efter detta kommenderade han dock att muslimer skall skilja sig från judar genom att fasta den tionde och dagen före, som är den nionde, eller en dag efter och det är den elfte.

Med detta som grund är det att föredra att man fastar den tionde och att man lägger till en dag före ellerefter den. Lägger man till den nionde dagen är det bättre än den elfte.

Så min muslimske broder, det är eftersträvansvärt att du fastar under ‘ashura’-dagen och även den nionde.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 2. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 676 s. ISBN 9960-892-66-2