بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Besöka gravplatser för att läsa sura al-Fātihah

Fråga: Vilket är utlåtandet om att besöka gravplatser för att recitera al-Fātihah och vad finns det att säga om kvinnor som besöker gravplatser?

Svar: Att besöka gravplatser är en sunnah som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har beordrat efter att tidigare ha förbjudit det, vilket har bekräftats i hans ord: ”Jag har tidigare förbjudit er att besöka gravar, men nu får ni besöka dem för de kommer att påminna er om det Nästkommande.” [Muslim 977] Att besöka gravar för att påminna [sig själv om det Nästkommande] och ta en varning är sunnah. När man besöker de avlidna i deras gravar, de som var tillsammans med en nyligen på denna jord, ätandes vad man själv äter, drickandes vad som dricks och njutandes av detta livet, har nu blivit beroende av deras handlingar. Om det var bra kommer hans situation att vara bra och om de var onda kommer den att vara ond. Man måste känna sig varnad, ens hjärta måste bli mjukt och man måste vända sig till Allāh den Allsmäktige för att avvisa olydnad av Honom till förmån för lydnad av Honom.

Det är önskvärt för den som besöker gravplatser att åkalla med de ord som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – använde och lärde sitt folk:

as-Salamu 'alaykum dara qawmim mu'minīn, wa inna in aha' allāhu bikum lahiqūn. Yarhammulahul-mustaqdimīna minna wal-musta'khirīn. Nas-alullaha lana wa lakulmul-'afiyata. Allāhumma la tahrimna ajrahum, wa la taftinna ba'dahum, waghfir lana wa lahum.”

Det har inte rapporterats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – att han reciterade sura al-Fātihah när han besökte gravarna. Därför motsäger sig recitation av denna sura det som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har föreskrivet.

Kvinnor får inte besöka gravplatser. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har förbannat kvinnor som besöker gravar, de som tar dem till platser för dyrkan och de som ljussätter dem. [Abū Dawūd 3236, at-Tirmithi 320, an-Nasā’i 2042 och Ibn Mājah 1575]

Kvinnor får då inte besöka gravplatser om de lämnar hemmet för att ta sig till dem. Men om de lämnar hemmet utan avsikt att besöka dem, då syndar de inte om de står vid dem och sänder fridshälsningar till dem som vilar där genom att använda den åkallan som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har lärt sitt samfund.

Det är skillnad mellan den kvinna som lämnar sitt hem för att besöka gravar och den som passerar gravplatsen utan att avse det och som står där och sänder fridshälsningar.

Den första som gick ut från sitt hem för att besöka gravarna har gjort något otillåtet och utsatt sig själv för Allāhs den Allsmäktiges förbannelse medan den andra inte har syndat.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 2. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 584 s. ISBN 9960-892-66-2