بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Missnöjd när man drabbas av elände

Fråga: Vilket är utlåtandet om någon som blir missnöjd när denne drabbas av elände?

Svar: Under eländestider delar sig människor i fyra olika nivåer:

Missbelåtenhet, och det finns olika former av missbelåtenhet:

  1. I hjärtat, som om denne vore arg på sin Herre och därmed rasar mot vad Allāh har bestämt. Detta är förbjudet och kan leda till otro. Allāh den Upphöjde säger: ”Det finns även den bland människorna som dyrkar Gud, fastän han står på gränsen [mellan tro och otro]; om gott kommer honom till del, gör han helt om; på detta sätt förverkar han sitt liv både på jorden och i evigheten.” [Koranen 22:11]
  2. I ord, som genom att åkalla om något negativt eller liknande. Detta är förbjudet.
  3. Det är fysiskt, som när man slår mot kinderna, drar i kläderna eller i håret och liknande. Detta är förbjudet då det innebär en frånvaro av det tålamod som krävs.

Tålamod, och en poet har sagt: ”Tålamod är som dess namn; dess smak är bitter men slutresultatet är sötare än honung.” Man anser då att bördan är tung men man bär den även om man avskyr det som har drabbat en, och ens tro skyddar en mot missbelåtenhet. Om något sker, eller inte sker, är inte detsamma för en. Detta är en skyldighet därför att Allāh den Upphöjde har befallt tålmodighet genom att säga: ”Och håll stånd! Gud är med de uthålliga.” [Koranen 8:46]

Acceptans. Här accepterar man motgången och då spelar det ingen roll vad som än händer. Inträffar det är inte svårt för en och man bär ingen tung börda på grund av det. Detta är att starkt föredra även om det inte är obligatoriskt, enligt den starkaste åsikten. Skillnaden jämfört med den förra nivån är tydlig därför att oberoende av om motgång drabbar en eller inte, ställer man sig likgiltig inför detta, men i den förra nivån var det svårt med motgångar, även om de bars.

Tacksamhet, och detta är den högsta nivån. Detta sker genom att man tackar Allāh för den motgång som har drabbat en. Man vet att motgången är en anledning till att vissa av ens synder stryks ut, och att det kan även vara en anledning till att belöningarna ökar. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade: ”Ingen motgång drabbar en muslim utan att Allāh förlåter denne en synd på grund av den, även om det är ett stick som denne får från en tagg.” [al-Bukhārī 5640 och Muslim 2572]


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 193 s. ISBN 9960-892-66-2

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8