بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Ruqyah och om det nollställer tawakkul

Fråga: Gör ruqyah ens tawakkul ogiltig?

Svar: Tawakkul är att ha en uppriktig tilltro till att Allāh den Allsmäktige hjälper en och skyddar en mot det som är farligt, samtidigt som man vidtar de nödvändiga åtgärder som Allāh har kommenderat. Tawakkul innebär inte att man sätter sin tilltro till Allāh utan att göra det som är nödvändigt. Om någon sätter sin tilltro till Allāh utan att göra det som är nödvändigt är det ju att förtala Allāh den Välsignades, den Upphöjdes och Hans visdom. Allāh har sammanlänkat orsak och verkan. Här uppstår en fråga: Vem är den främste i att sätta sin tilltro till Allāh?

Det är sändebudet – och är det inte så att han gjorde det som var nödvändigt för att skydda mot fara? När han gick ut i strid bar han en rustning för att skydda sig själv mot pilar och under striden vid Uhud bar han två rustningar för att vara förberedd för eventualiteter. Att vidta nödvändiga åtgärder upphäver inte ens tawakkul om man tror att dessa medel enbart är medel och ingenting annat, och att de inte har någon inverkan utan Allāh den Upphöjdes tillåtelse.

Därför är en ruqyah något som man gör över sig själv och över ens bröder som är sjuka och den upphäver inte ens tawakkul. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – brukade recitera mu’awwidhāt som ruqyah över sig själv och han brukade använda ruqyah för att behandla följeslagarna när de blev sjuka.

Och Allāh vet bäst.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 99 s. ISBN 9960-892-66-2