بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Sätta sin fullständiga tilltro till Allāh eller även anstränga sig själv

Fråga: Om man gör vad som är nödvändigt för att uppnå något, upphäver det då ens tawakkul? Under Gulfkriget gjorde vissa vad de ansåg vara nödvändigt medan andra sade: ”Vi sätter vår tilltro till Allāh.”

Svar: Den troende måste fästa sitt hjärta vid Allāh den Allsmäktige och uppriktigt lita på att Han frambringar det som är nyttigt och att Han avvärjer det som är skadligt. Detta beror på att himlarnas och jordens konungarike enbart är i Allāhs händer och till Honom återvänder allt [för att beslutas]. Allāh den Upphöjde säger:

”De som tror och lever rättskaffens och tillber sin Herre i ödmjukhet har paradiset till arvedel och där skall de förbli till evig tid.” [Koranen 11:123]

Mose sade till sitt folk:

”Lita till Gud, mitt folk, om ni tror på Honom och om ni har underkastat er Hans vilja [helt och fullt]!’ De svarade: ’Vi litar helt till Gud’, och de bad: ’Herre, gör oss inte till [Dina redskap om] Du sätter dessa onda människor på prov; rädda oss av nåd från dessa förnekare av sanningen.’” [Koranen 10:84-86]

Allāh den Upphöjde säger:

”Förmana därför de troende att sätta all sin lit till Gud!” [Koranen 3:160] ”Och sörjer för honom på ett sätt som han inte kan förutse; och den som litar till Gud behöver inget annat [stöd].” [Koranen 65:3]

Därför måste den troende lita till sin Herre, som är himlarnas och jordens Herre, och tro gott om Honom.

Man bör vidta de åtgärder som den islamiska lagen påkallar, genom tron på Allāhs förutbestämmelse och genom de nödvändiga praktiska åtgärder som Allāh den Upphöjde har kommenderat. Använder man ett medel för att uppnå gott och skydda sig mot ont är det ju en del av att tro på Allāh den Upphöjde och Hans visdom. Detta är inte något som ogiltiggör ens hoppfullhet till Honom.

Se på den som var bäst på att sätta sin tilltro till Allāh – Muhammad. Han brukade vidta de åtgärder som fordras genom den islamiska lagen och tron på Allāhs förutbestämmelse. Han sökte skydd innan han lade sig för att sova genom att läsa sura al-Ikhlas och mu’awwidhāt, han brukade bära sin rustning i strid och han grävde en skyttegrav framför Medina som skydd när brottsliga hedningar samlade sig runt staden. Allāh den Upphöjde har förklarat att det som en tjänare söker sin tillflykt hos Honom med från det onda i krig är några av Hans välsignelser som Han förtjänar att tackas för. Allāh har berättat att Hans profet David sade:

”Och Vi lärde honom att tillverka brynjor åt er för att göra er mer motståndskraftiga i era krigståg. Är ni tacksamma [för detta]?” [Koranen 21:80]

Allāh kommenderade David att göra dem ordentligt, långa och löst sittande för att de skulle ge bättre skydd.

Med detta som grund: Invånarna i de länder som ligger nära krigsplatser syndar inte när de vidtar försiktighetsåtgärder genom att använda gasmasker som skall hindra att giftiga gaser drabbar dem. Detta beror på att det är ett sätt för att skydda sig själv mot sådant som är ont och skadligt. Likaså finns ingen invändan mot att de bunkrar upp med mat och annat, saker som de tror att de behöver och som de är rädda för att inte kunna få tag på. Desto räddare de är för detta, desto större är behovet av att vidta försiktighetsåtgärder.

Men det är nödvändigt att de sätter sin tilltro till Allāh den Allsmäktige och att de vidtar dessa åtgärder enligt Hans lag och visdom, från grunden att de är medel som Allāh tillåtet för dem. Vad de inte skall göra är att vidta dessa åtgärder i tron om att de i sig själva är saker som gör nytta eller skyddar mot ont. De måste också tacka Allāh den Upphöjde för att Han gjort det lätt för dem att kunna vidta sådana åtgärder.

Vid Allāh, jag ber att Han skyddar oss alla från orsakerna till prövningar och undergång, att Han hjälper oss och våra bröder att få en starkare tro och tillit till Honom och att vidta de nödvändiga åtgärder som Han har tillåtet på det sätt som gör Honom nöjd. Han är sannerligen den Generösaste.

Må frid och välsignelser vara över profeten Muhammad, hans familj och hans följeslagare.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 92 s. ISBN 9960-892-66-2

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8