بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Vallfärd (Hajj)
- Tawāf och sa’ī
- Skjuta upp tawāful-wadā med anledning av trängsel
Skjuta upp tawāful-wadā med anledning av trängsel
Fråga: Vi bor i Jiddah och förra året gav vi oss iväg för att vallfärda. Vi avslutade alla vallfärdsriter, utom tawāful-wadā, som vi sköt upp till slutet av dhul-hijjah. När folksamlingen hade blivit mindre återvände vi till Mecka för att utföra tawāful-wadā. Är vår vallfärd giltig?
Svar: Om man vallfärdar och skjuter upp tawāful-wadā till en annan tidpunkt, då är ens vallfärd giltig och man måste utföra tawāful-wadā när man lämnar Mecka. Om man befinner sig utanför Mecka, som invånarna i Jiddah, at-Ta'if och Medina, med flera, då får man inte ge sig av förrän man har tagit farväl av Huset [Ka’bah]. Detta sker genom att han utför en tawāf i sju varv runt Ka’bah. Det finns ingen sa’ī i den. Tawāful-wadā innehåller ingen sa’ī, i stället är det endast en tawāf.
Om man ger sig av och inte tar farväl av Huset [Ka’bah], då måste han [enligt en majoritet av dem lärde] slakta ett djur. Det bör slaktas i Mecka och delas ut till de fattiga och behövande i där. Vallfärden är giltig, vilket vi har nämnt tidigare. Detta är åsikten som majoriteten av dem lärde har.
Detta innebär att tawāful-wadā är en obligatorisk rit, enligt den mest korrekta åsikten av de åsikter som de lärde har. Ibn ‘Abbās har sagt: ”Den som lämnar en rit eller glömmer den, låt denne då spilla lite blod [offra ett djur].” Och tawāful-wadā är en rit som avsiktligen utelämnades. Därför måste lite blod spillas genom att ett djur offras i Mecka till de fattiga och behövande. Att han återvände [för att göra det], upphäver inte hans skyldighet att offra. Detta är generellt sett den föredragna åsikten och det är åsikten som jag föredrar.
Och Allāh vet bäst.
Läs mer:
Författare:
Ibn 'Abdullah Ibn BazKälla:
Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 190 s. ISBN saknas