بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Upphävelse av hajjul-qirān och hajjul-ifrad

Fråga: Somliga påstår att hajjul-qirān och hajjul-ifrad har upphävts genom profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – kommendering till följeslagarna om att de skulle utföra hajjul-tamattu'. Vad anser ni om detta uttalande?

Svar: Detta uttalande är falskt och grundlöst. De lärde är eniga om att det finns tre former av vallfärd: hajjul-ifrad, hajjul-qirān och hajjul-tamattu. Den som utför hajjul-ifrad, dennes ihrām och vallfärd är korrekt och denne behöver inte offra något. Men om han ändrar sin avsikt till ‘umrah, då är det bättre enligt den mest korrekta åsikten bland dem lärde. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – beordrade den som går in i ihrām för vallfärden, eller kombinerade vallfärden och ‘umrah som hajjul-qirān när de inte tagit med sig något offerdjur, till att göra deras ihrām för ‘umrah. Därmed utförde de tawāf, sa’ī, fick sitt hår klippt och avlägsnade deras ihrām. Följeslagarna gjorde det och det var inte en upphävelse av hajjul-ifrad. Det var endast en anvisning från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – om vad som var bäst och fullständigast.

Och Allāh är den som ger framgång.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 106 s. ISBN saknas
  • Källa:

    Ibn 'Abdullah Ibn Baz