بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Gjorde takbīr för sunnah-bönen och sedan började den obligatoriska

Fråga: En man gick in i moskén för att be sunnah-bönen innan middagsbönen. Han gjorde takbīr men sedan började den obligatoriska bönen. Bör han avbryta bönen eller fullfölja den? Jag ber om ett klargörande om denna fråga.

Svar: Om den obligatoriska bönen börjar medan en i församlingen ber hälsningsbönen till moskén eller sunnah-bönen, då bör han avbryta sin bön och förbereda sig för den obligatoriska. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Om den obligatoriska bönen börjar så finns det ingen bön utom den obligatoriska.” [Muslim 710]

Vissa lärda anser att han bör fullfölja den snabbt. De baserar det på Allāhs ord: ”Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och låt inte era [goda] handlingar gå förlorade!” [Koranen47:33]

De tolkar den ovan nämnda hadithen som att den syftar på den som har börjat sunnah-bönen efter iqāmah. Den korrekta åsikten är dock det första uttalandet. Den hadīth som nämnts täcker ju båda situationerna. Andra ahādīth har rapporterats som visar att detta är generellt och att han sade detta då han såg en man be medan böneutroparen ropade ut iqāmah.

Koranversen är generell och hadithen är specifik. Utan att motsäga det väger det specifika tyngre än det generella, vilket är känt från usulul-fiqh [Grunderna i islamisk rättsvetenskap] och mustalatul-hadīth [Tekniskt språkbruk i hadīth].

Men om bönen börjar och man redan har utfört en andra bönecykel, då syndar man inte om man fullföljer den. Bönen är ju nästan över och det återstår endast en liten del av denna bönecykel.

Och Allāh är Beviljaren av framgång.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullāh Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 297 s. ISBN saknas