بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Māliks Muwatta' om att fasta sex dagar i shawwal

Fråga: Vad anser ni om att fasta sex dagar efter ramadan under shawwal? Sannerligen står det i Māliks Muwatta att imam Mālik bin Anas har sagt att han inte har sett någon av dem lärde fasta sex dagar efter att ha fullbordat ramadan. Han skriver: ”Och det har inte nått mig från någon av salaf.” Han har också sagt att de lärde inte gillar det, att de fruktar att det är en innovation och att det är att lägga till något som inte tillhör ramadan. Detta uttalande finns i al-Muwatta', nummer 228.

Svar: Från Abū Ayyub har man bekräftat att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Den som fastar under ramadan och sedan följer den med sex [dagars fasta] i shawwal, då är det som att denne hade fastat hela tiden [året].” [Muslim 1164]

Denna hadīth har Muslim och de fem [Abū Dawūd, at-Tirmithi, an-Nasā’i, Ibn Mājah och Ahmad] återgivit. Därmed är denna hadīth autentisk och den bevisar att det är sunnah att fasta sex dagar under shawwal. ash-Shafi'i har agerat enligt den och så även Ahmad och en grupp av imamerna bland dem lärde. Det är inte rätt att låta denna hadīth motsägs av vad vissa lärde har angivit som anledning för att anse fastan vara ogillad. Dessa ahādīth medför den lärdes rädsla för att de okunniga skall tro att den är en del av ramadan eller tro att den är obligatoriskt. Det kan även vara så att det inte har nått honom att de lärde som föregick honom fastade på detta sätt. Sannerligen är detta spekulation och det kan inte bestrida profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – autentiska sunnah. Den som har vetskap som ett bevis är inte likvärdig med den som inte har det.


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 3. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 334 s. ISBN saknas