بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Två bönecykler är inte ett villkor för ihrām

Fråga: Är två bönecykler ett villkor för ihrām?

Svar: Det är inte ett villkor. De lärde skiljer sig endast åt om det är rekommenderat. Majoriteten av de lärde anser att det är rekommenderat att be två bönecykler [för med ihrām]. Man tvagar sig, ber två bönecykler och säger därefter talbiyyah. De stödjer detta argument på att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – under hans sista vallfärd gick in i ihrām efter bönen [vilket betyder att han bad middagsbönen för att sedan träda in i ihrām]. Han sade: ”Någon kom till mig från min Herre och sade: 'Be i denna välsignade dal och säg: 'En ‘umrah under en vallfärd.'” [al-Bukhārī 1534] Detta bevisar att det är föreskrivet att be två bönecykler och detta anser en majoritet av dem lärde.

Andra säger att det inte finns någon text om detta [att be två bönecykler] ”En ängel kom till mig från min Herre och sade: 'Be i denna välsignade dal och säg: 'En ‘umrah under en vallfärd.'” [al-Bukhārī 1534]. Innebörden som avses kan möjligen förstås som att den avser en av de fem obligatoriska bönerna och att det inte finns någon text om två bönecykler för ihrām. Att han gick in i ihrām efter den obligatoriska bönen bevisar inte att det är föreskrivet att be två särskilda bönecykler för ihrām. Det bevisar endast att om man går in i ihrām för ‘umrah eller vallfärden, då är det bättre om man kan göra det utan problem.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullāh Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 117 s. ISBN saknas