بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn
- Startsida
- Bön (Salāh)
- Att vara imam och bön bakom en imam
- Takbīr två gånger om man börjar be med imamen när han bugar
Takbīr två gånger om man börjar be med imamen när han bugar
Fråga: Bör man göra takbīr två gånger om man ber bakom imamen och går in i bönen när han bugar?
Svar: Går man in i bönen när imamen bugar, då gör man öppnings-takbīr. Därefter bugar man sig omedelbart för bugningen. Skulle man göra takbīr är det en sunnah men inte en skyldighet. Om man gör takbīr för bugningen är det bättre men om han lämnar den syndar man inte.
När man har gjort det kommer man att befinna sig i en av de tre följande situationerna:
- Att man är säker på att man nådde bugningen innan imamen reste sig från den. I detta fall har man hunnit med denna bönecykel och det krävs då inte att man reciterar sura al-Fātihah.
- Att man är säker på att imamen har rest sig upp från bugningen innan man nådde den. I detta fall har man missat denna bönecykel och man måste ta igen den.
- Att man är osäker på om man hann med imamen medan denne bugade eller om imamen hade rest sig upp före. I detta fall bör man utgå från det sannolikaste. Verkar det vara troligare att man gjorde bugningen med imamen, då har man hunnit med denna bönecykel. Verkar det vara troligare att man inte hann med imamen i bugningen, då har man missat denna bönecykel. Om man i denna situation har missat något i bönen, då måste man nedfalla för glömska efter att ha gjort taslīm. Missade man inte något av bönen, som om den bönecykel som man kände tvivel om var den första och man trodde att det var sannolikare att man hunnit med den, då är nedfallandet för glömska i detta fall inte nödvändig. Detta eftersom bönen är bunden till imamens. Det är imamen som tar ansvar för nedfallandet för glömska för den som leds i bönen, så länge man inte missade något av den.
Det finns ett annat fall med tvivel i. Det är när man är osäker på om man började be när imamen bugade och man inte kan säga vad som är sannolikast. I detta fall utgår man från vad man är säker på, vilket är att man inte började be med imamen i bugningen. Detta är den grundläggande principen. I detta fall har man missat denna bönecykel och man måste då nedfalla för glömska innan taslīm.
Det finns ännu en fråga som jag skulle vilja diskutera här. Många som går in i moskén medan imamen bugar börjar harkla sig ljudligt och möjligen även säga: ”Allāh är sannerligen med de tålmodiga” eller stampar de med fötterna. Detta strider mot profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah. Det stör även imamen och de som ber. Det finns människor som när de går in i moskén medan imamen bugar skyndar sig på det mest opassande sätt. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har förbjudit detta genom att säga: ”När ni kommer till bönen, gå och ni måste vara lugna och samlade. Och det som ni hinner med, be det; och det som ni missar, ta igen det.” [al-Bukhārī 636]
Läs mer:
Författare:
Muhammad bin Salih al-'UthayminKälla:
Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 2. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 463 s. ISBN 9960-892-66-2