بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

”Du har välsignat oss” - ett utlåtande om att säga detta

Fråga: Vilket är utlåtandet om att säga: ”Du har välsignat oss” och ”välsignelser har besökt oss”?

Svar: När vanligt folk säger ”Du har välsignat oss” avser de inte samma som när de säger så om Allāh den Allsmäktige. Vad de avser är enbart: ”En välsignelse har kommit till oss genom ditt besök.” Det är korrekt att tillskriva välsignelser till en person. När versen om tayammuml uppenbarades efter att ‘A’ishah – må Allāh vara nöjd med henne – hade förlorat ett halsband sade Usaid bin Hudair: ”Abū Bakrs familj! Det är inte den första välsignelsen från er familj.” [al-Bukhārī 334 och Muslim 289]

Att söka välsignelser delas i två kategorier:

  1. Önskan om välsignelse kommer från något tillåtet och välkänt, som den ädla Koranen. Allāh den Upphöjde säger: ”Även detta är en välsignad Skrift, som Vi har sänt.” [Koranen 6:92] En av Hans välsignelser är att den som agerade och utförde djihād efter den kommer att uppnå seger, och Allāh har räddat många samhällen från shirk. En av Hans välsignelser är att recitation av en bokstav i Koranen belönas med tio goda handlingar. Detta besparar en både tid och möda.
  2. Önskan om välsignelse kommer från något välkänt och konkret, exempelvis kunskap. Denne söker välsignelser från Allāh genom sin kunskap och genom att han kallar människor till det goda. Usaid bin Hudair har sagt: ”Abū Bakrs familj! Det är inte den första välsignelsen från er.” Ibland låter Allāh något gott komma från vad vissa gör, något som han inte låter komma när andra gör det.

Det finns föreställda och falska välsignelser, likt de som påståts av dajjāler som säger att en avliden, som de menar vara Allāhs walī, har gett välsignelser till någon. Dessa är falska och det finns ingen inverkan i dem. Djävulen kan ha något att göra med det hela, men det är inte mer än fysiska effekter. Djävulen tjänar denne shaykh och det blir därmed en prövning [för folket].

För att ta reda på om välsignelserna är sanna eller falska avgör man detta efter personens tillstånd. Om denne är en av Allāhs fromme awliya' som håller sig till profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah och undviker innovationer, då kan Allāh i dennes händer placera gott och välsignelser som Han inte placerar i andras händer. Men om denne motsäger sig Allāhs skrift och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah eller kallar till det som är falskt, då är dennes välsignelser inte äkta. Det kan vara djävularna som ligger bakom detta för att komma till hjälp i dennes falskhet.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 289 s. ISBN 9960-892-66-2