بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Bryta fastan för att kunna stärka sig inför ‘umrah när man kommer till Mecka

Fråga: Om en resenär fastar och kommer till Mecka, bör denne få bryta fastan för att få krafter för att göra ‘umrah?

Svar: Vi säger att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – kom in i Mecka den tolfte ramadan under året som Mecka erövrades. Han fastade då inte. Han ledde Meckaborna i en bön två bönecykler lång och han sade till dem: ”Meckabor! Fullborda er bön [be fyra bönecykler] för vi är resenärer.” [al-Bukhārī 4275]

I Sahīh al-Bukhārī återges att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – inte fastade under återstoden av månaden eftersom han [då] var resenär. Så resan för den som utför ‘umrah tar inte slut vid ankomsten till Mecka och resenären är inte skyldig att fasta om denne anländer utanför fastan.

Somliga kan tänkas fortsätta att fasta även när de reser, i tron om att fasta under resa i dagsläget inte är svårt för folk. De fortsätter då att fasta även när de reser. Sedan kommer de till Mecka och känner sig trötta. De säger till sig själva: ”Skall jag fortsätta min fasta och skjuta upp ‘umrah till efter att jag har brutit min fasta eller bör jag bryta min fasta för att göra ‘umrah direkt när jag kommer till Mecka.” Under dessa omständigheter säger vi till dem: För att kunna utföra denna ritual är det bättre om ni bryter fastan för att göra ‘umrah direkt när ni kommer till Mecka. När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – kom till Mecka och utförde riterna, då gick han direkt till moskén. Kamelen fick till och med gå ned på knä utanför den. Han gick då in för att utföra riterna och han var helt sysselsatt med det. Därför är det bättre om de som gör ‘umrah bryter fastan för att kunna göra den med kraft. Detta är bättre än att fortsätta med fastan för att efteråt göra ‘umrah när fastan har brutits på kvällen.

Man har bekräftat att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – fastade under sin resa till Mecka [då staden erövrades]. Folket kom då fram till honom och sade: ”Allāhs sändebud! Fastan har blivit svår för folket och de väntar för att se vad du kommer att göra.” Detta var efter eftermiddagsbönen men profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – bad om vatten och drack det medan folket såg på. [Muslim 1114] Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – bröt då fastan under resan. Han bröt fastan under slutet av dagen. Syftet var att klargöra för folket att detta var tillåtet. Fasta när man är på resande fot, vilket somliga gör trots svårigheter, motsäger sig profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah. Detta råder det inga tvivel om och här gäller profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – uttalande: ”Det är inte rättfärdigt att fastan medan man reser.” [al-Bukhārī 1946]


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 111 s. ISBN 9960-892-66-2