بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Betala zakātul-fitr under ramadans första tio dagar

Svar: Zakātul-fitr är sammankopplad med al-fitr [när fastan bryts] då al-fitr är anledningen till den. Om då brytandet av fastan under ramadan är anledningen till detta sonande är den beroende av den [brytandet av fastan] och den bör inte föregå. Därför är den bästa tiden att betala under ‘eid-dagen innan bönen. Det är dock tillåtet en eller två dagar innan ‘eid. Detta gör det lättare för givaren och mottagaren. Men innan dess är det enligt den starkaste åsikten bland dem lärde inte tillåtet. Utgår vi från detta finns det således två tider: Den tillåtna tiden som är en eller två dagar innan ‘eid och den föredragna tiden som är under ‘eid-dagen precis innan bönen.

Men att skjuta upp den till efter bönen är otillåtet. Den kommer då inte att räknas som zakātul-fitr. Detta enligt en hadīth från Ibn ‘Abbās i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger: ”Den som betalade den [zakātul-fitr] innan bönen, den är en accepterad allmosa och den som betalade den [zakātul-fitr] efter bönen, då är den en frivillig välgörenhet.”

Någon kan ha varit ovetande om ‘eid-dagen, som om denne var ute i öknen och inte fick veta förrän det var för sent, eller liknande. I detta fall har denne inte syndat genom att betala efter ‘eid-bönen. Det kommer att räknas som zakātul-fitr.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 605 s. ISBN 9960-892-66-2