بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Bönen blir inte ogiltig om en person passerar framför en

Fråga: Blir bönen ogiltig om någon går framför?

Svar: En person som passerar precis framför en [annan] troende som ber gör inte dennes bön ogiltig. Endast tre saker gör den ogiltig [enligt den mest korrekta åsikten bland de lärde]: en vuxen kvinna, en svart hund och en åsna. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”En muslimsk mans bön bryts om han inte har något framför sig som en kamelsadel av: en kvinna, en åsna och en svart hund.” Det sades: ”Allāhs sändebud! Varför en svart hund och inte en röd eller gul?” Han sade: ”Den svarta hunden är en djävul.” [Muslim 510, Abū Dawūd 702, at-Tirmithi 338 och Ibn Mājah 952]

Enligt den mest korrekta åsikten bland de lärde är innebörden att dessa tre bryter bönen. Om någon passerar framför så tömmer det inte belöningen. Är det möjligt bör därför Allāhs tjänare hindra honom att passera framför. Det är inte tillåtet att gå framför den som ber. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har förbjudit det, genom att säga: ”Om den som går framför en troende som ber kände till synden som han begick, då skulle han vänta i 40 år. Det skulle vara bättre för honom än att han gick framför Allāhs tjänare som ber.” [al-Bukhārī 510, Muslim 507 och Abū Dawūd 701]

Han har beordrat den som ber mot en sutrah att inte låta folk passera framför. I stället skall de hindras: ”Om någon ber mot något som skärmar av honom från folket [en sutrah] och någon önskade gå framför er, då bör ni hindra honom, men om han vägrar, då bör ni strida mot honom. Han är en djävul.” [al-Bukhārī 509 och Muslim 505]

profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah bevisar att Allāhs tjänare bör försöka hejda den som försöker att gå framför honom, även om han inte är en av de tre som tidigare nämnts och oberoende av om det är en människa eller ett djur, om tjänaren har förmåga att göra det. Om tjänaren inte lyckas, då skadar det inte bönen.

Det är en del av profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah att en muslim har något framför sig: en stol, ett spjut som sticks ned i marken, en vägg eller en av moskéns pelare. Om folket sedan går bakom denna sutrah, då kommer det inte skada bönen. Det som är förbjudet är att de passerar mellan den bedjande och hans sutrah.

Om den som passerade framför tjänaren var en kvinna, en åsna eller en svart hund – då bryts bönen. På samma sätt om dessa tre gick nära tjänaren medan denne inte hade en sutrah, närmare än tre alnar, då hade de brutit bönen. Men om de gick långt bort, längre bort än tre alnar, då skulle det inte skada bönen. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – bad vid Ka’bah och han såg till att det fanns tre alnar mellan honom och den västra väggen. De lärde citerar detta som ett bevis för att detta är avståndet för en sutrah.

Innebörden av ”bryts” är ogiltighet. Majoriteten säger att detta betyder att bönen inte är fullkomlig, men den korrekta åsikten är att bönen blir ogiltig och att den måste göras om.

Och genom Allāh uppnås framgång.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullāh Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 158 s. ISBN saknas